Tytanozaury dalekimi krewnymi ptaków? Odkrycie zaskoczyło naukowców

W Indiach odkryto 52 gniazda tytanozaurów sprzed co najmniej 66 milionów lat. Jedno z nich zawierało skamieniałe jajko, w którym było... kolejne jajko tytanozaura. Naukowcy są zachwyceni odkryciem, bo pokazuje ono ważną cechę tych prehistorycznych zwierząt.

W stanie Madhya Pradesh w środkowych Indiach znajduje się miejsce, gdzie 150 milionów lat temu żyły dinozaury. W pobliżu wioski Padlya naukowcy odkryli 52 gniazda największego z tych prehistorycznych zwierząt, czyli tytanozaura. W najnowszym wydaniu czasopisma "Scientific Reports" przedstawiono opis zaskakującego odkrycia, którego dokonano w jednym z takich gniazd. Chodzi dokładnie o jedno, skamieniałe jajko dinozaura, które - niczym rosyjska zabawka matrioszka - zawierało wewnątrz drugie, także oczywiście skamieniałe jajko. To bardzo ważne odkrycie dla poznania życia tych wymarłych przed milionami lat zwierząt.

Tytanozaury dalekimi krewnymi ptaków?

Niezwykłe, skamieniałe "patologiczne jajko" znajdowało się tylko w jednym gnieździe tytanozaurów, ale natychmiast przykuło uwagę naukowców. W skamielinie widać było dwie skorupki, które bardzo blisko przylegały do siebie.

Do tej pory tego typu fenomeny związane z "jajkiem w jajku" były znane tylko z życia ptaków. Dlaczego to odkrycie jest tak ważne? Bo bardzo dużo mówi o tym, jak wyglądał proces rozrodczy tych gigantycznych zwierząt. W publikacji naukowcy postawili odważną tezę, że największy ze znanych dinozaurów składał jaja w bardzo podobny sposób, jak robią to współczesne ptaki

Tytanozaury żyły na Ziemi od późnej jury do końca kredy (66 milionów lat temu) i były jednymi z największych lądowych zwierząt w dziejach. Miały małe głowy osadzone na bardzo długiej szyi. Z odciśniętych fragmentów skamieniałej skóry tych zwierząt wiadomo, że była częściowo opancerzona, pokryta mozaiką małych jak koraliki łusek.

Największe osobniki potrafiły mieć nawet 30 metrów długości i 6,5 metra wysokości. Tytanozaury były roślinożercami i często były obiektem ataku innych dinozaurów.

Dowiedz się więcej na temat: dinozaury | tytanozaur | jaja | odkrycie naukowców | Archeologia