Znaleźli cmentarzysko rekinów. Megalodony i inne tajemnice sprzed 15 mln lat

Co jeszcze skrywa przed nami dno Oceanu Indyjskiego? Australijscy naukowcy poinformowali o swoim wyjątkowym odkryciu, a mianowicie cmentarzysku rekinów, zawierającym wyjątkową mieszankę współczesnych i starożytnych szczątków, w tym... bezpośredniego przodka megalodona!

Takie skarby znaleźli naukowcy na cmentarzysku rekinów na dnie Oceanu Indyjskiego (Yi-Kai Tea/Museums Victoria Research Institute) /Museums Victoria Research Institute /domena publiczna

Takie odkrycia nie zdarzają się często, naukowcy australijskiej agencji rządowej CSIRO poinformowali o znalezieniu na dnie Oceanu Indyjskiego bardzo zaskakującego i tajemniczego cmentarzyska rekinów, pełnego skamieniałych zębów, z których część liczy wiele milionów lat. Bo chociaż początkowo wydawało się, że wyciągnęli z głębokości 5.4 km siatkę pełną jedynie osadów i konkrecji manganowych, to bliższe oględziny ujawniły ponad 750 zębów rekinów, a konkretniej wyjątkową mieszankę współczesnych i starożytnych gatunków, w tym bezpośredniego przodka megalodona.

Co kryje cmentarzysko rekinów?

Megalodon to prehistoryczny rekin i największa ze znanych nam ryb drapieżnych, jakie kiedykolwiek gościła nasza planeta. Żył jakieś 15,9-2,6 mln lat temu w morzach miocenu i pliocenu, żywiąc się wielorybami i innymi ssakami morskimi, a przypuszczalnie także innymi rekinami. "Przypuszczalnie", bo w przypadku tego potwora, podobnie jak innych rekinów, z powodu chrzęstnej budowy szkieletu zachowuje się niewiele skamieniałości, głównie zęby i okazjonalnie łuski.

Jak podkreślają naukowcy, znalezisko jest fascynujące z wielu powodów - nie tylko dostarcza wiele skamieniałości do analiz, ale i każe się zastanawiać, dlaczego tak wiele szczątków, obejmujących tak długi okres historii, zostało zebranych w jednym miejscu

Cmentarzysko drapieżników zostało znalezione podczas badania dwóch nowych parków morskich, położonych 2500 kilometrów od zachodniego wybrzeża Australii i nie było wcale jedynym ważnym odkryciem tej wyprawy. Badaczom udało się też złapać bardzo mały okaz pasiastego rekina z rodzaju Heterodontus, który występuje wyłącznie w Australii, ale nie został jeszcze opisany i nazwany

Inne rekiny tego rodzaju mają zwyczaj chowania się w ciągu dnia wśród skał i wodorostów na płytkim dnie morskim, a nocą wynurzania się w poszukiwaniu pożywienia - składają również bardzo osobliwe jaja w kształcie korkociągu. Nowy gatunek został jednak znaleziony w wodzie o głębokości ponad 150 metrów, gdzie taka osłona jak wodorosty nie jest dostępna.

Dowiedz się więcej na temat: rekiny | Megalodon