Mobilna telewizja już działa w Warszawie
Od kilku dni w Warszawie, w trzech punktach, działa mobilna telewizja DVB-H. Jej operatorem jest spółka Info-TV-FM, zwycięzca przetargu zorganizowanego przez UKE. W ciągu kilku tygodni ma rozpocząć się pilotaż usługi; wciąż trwają także negocjacje z operatorami komórkowymi.
W ofercie mobilnej telewizji ma znaleźć się kilkanaście programów. Podzielone zostaną na pakiety: kanałów FTA, kanałów FTA+niskopłatnych, oraz kanałów FTA+wysokopłatnych. Spółka Info-TV-FM planuje również podział kanałów na pakiety "dziecięcy", "sportowy" i "informacyjny". Do końca roku usługa ma być dostępna nie tylko w Warszawie, ale też w 10 innych miastach: Lublinie, Płocku, Zielonej Górze, Koszalinie, Elblągu, Wałbrzychu, Włocławku, Kaliszu i Słupsku. Natomiast w 2010 roku obejmie swoim zasięgiem także Katowice, Łódź, Gdańsk, Kraków, Chorzów, Wrocław, Poznań, Szczecin, Bydgoszcz oraz pozostałe miasta, w których spółka posiada częstotliwości.
Polska jest siódmym krajem, który wprowadza mobilną telewizję.
- Z badań wynika, że około 60 proc. testerów usługi jest nią zainteresowanych i byłaby w stanie płacić za nią do 10 euro miesięcznie - mówi Albert Kuźmicz, prezes Magna Polonia, udziałowca INFO-TV-FM. - Użytkownicy najchętniej oglądaliby informacje, sport, programy muzyczne, wydarzenia na żywo - dodaje.
Obecnie w ofercie spółki znajdują się 20 kanałów telewizyjnych i radiowch, m.in. TVN, TVN24, MiniMini, ZigZap, TVP, PULS, TVSilesia, ESKA TV, iTV, Tele5, Edusat BIS, Kino Polska, a także OK FM, Roxy FM, Radio Złote Przeboje, Radio OKO, Radio RAM, RMF MAXXX Kraków, RMF FM i Radio Zet. Info-TV-FM prowadzi rozmowy z innymi nadawcami. Telewizja mobilna umożliwi oglądanie programów w trakcie np. jazdy samochodem. Szczegóły usługi ustala operator komórkowy, który nalicza również opłaty za korzystanie z oferty.
Na razie nie wiadomo, którzy operatorzy wejdą w współpracę z Info-TV-FM - wciąż trwają rozmowy. Spółka zapewnia jednak, że jest otwarta na propozycje wszystkich operatorów, zarówno infrastrukturalnych, jak i wirtualnych.
Szacuje się, że w 2012 roku z telewizji mobilnej na świecie będzie korzystać 327 milionów użytkowników, a przychody związane z broadcastową telewizją mobilną przekroczą 10 miliardów dolarów.