Operatorzy walczą z oszustwami przez SMS
Liczba oszustów i naciągaczy używających do swoich celów usług Premium Rate jest niestety coraz większa. Problem stał się na tyle poważny, że zainteresowało się nim UKE oraz sami operatorzy.
11 kwietnia 2011r. w ramach inicjatywy prezesa UKE odbyło się spotkanie przy "Stole bez kantów", podczas którego UKE i operatorzy komórkowi przyjęli rozwiązania, które mają wyeliminować nieuczciwe praktyki na rynku SMS-ów Premium.
Ustalono, że do 15 kwietnia 2011 roku operatorzy:
- zamieszczą na swoich stronach www spis numeracji Premium Rate wraz z informacją o agregatorze, który dysponuje daną numeracją oraz jego danymi kontaktowymi;
- na swoich stronach umieszczą też informacje o bezpiecznym korzystaniu z usług Premium Rate lub linki do strony UKE z takimi informacjami;
- poprawią poziom obsługi klientów w zakresie usług Premium Rate - w call center specjalne grupy pracowników będą zajmować się tą tematyką;
Ustanowione zostaną także progi kwotowe dzienne i miesięczne, po przekroczeniu których klient zostanie poinformowany poprzez wiadomość SMS. W pierwszym etapie o przekroczeniu limitu informował będzie agregator, a dopiero w trzecim kwartale 2011r. usługę przejmą operatorzy.
Wszystkie te ustalenia mają służyć ograniczeniu, a docelowo eliminacji nadużyć, które coraz częściej są popełniane z wykorzystaniem numerów Premium Rate.
Natomiast do 22 kwietnia 2011r. prezesowi UKE zostanie przedłożony do zaopiniowania projekt Kodeksu Jakości Świadczonych Usług. Zawierać będzie między innymi takie ustalenia, jak:
- obowiązek podawania, wraz z numerem, ceny brutto usługi Premium Rate w czytelny sposób;
- obowiązek podania jednoznacznej informacji w przypadku, kiedy usługi Premium Rate będą oparte na subskrypcji;
- konieczność podania jasnego sposobu rezygnacji z subskrypcji;
- reklamacje dotyczące opłat za Premium Rate będzie rozpatrywał operator;
- koniec ze zgodą domniemaną - chęć skorzystania z innych usług będzie musiał wyrazić bezpośrednio odbiorca.
Na życzenie klienta operatorzy zablokują też usługi w wybranych kategoriach numeracji Premium Rate - trwają jeszcze ustalenia dotyczące terminu wprowadzenia tej usługi.
Kira