Więcej szkodników w spamie

Ponad 91 proc. wiadomości wysłanych do firm w trzecim kwartale 2008 stanowiło spam - czytamy w raporcie firmy Panda Security. Nie brakuje wśród nich wiadomości zainfekowanych. Zdaniem specjalistów cyberprzestępcy ciężko pracują, aby nie ucierpieć z powodu kryzysu finansowego.

Spam stanowi 91 proc. wiadomości wysyłanych do firm
Spam stanowi 91 proc. wiadomości wysyłanych do firmAFP

Według Panda Security ponad 91proc. wiadomości wysłanych do firm można zaliczyć do spamu. Ilość niechcianej poczty w obiegu sięgnęła szczytu w sierpniu, kiedy ponad 93 proc. e-maili analizowanych przez Panda Security zostało uznanych za spam. Dane zgromadzono na podstawie ponad 124 milionów wiadomości e-mail, które zostały przeanalizowane przez program TrustLayer Mail.

Najpopularniejsze tematy niechcianych wiadomości w okresie lipiec-wrzesień dotyczyły produktów poprawiających sprawność seksualną (23 proc.), leków (23 proc.) oraz pożyczek (12 proc.). 2,34 proc. zawierały złośliwe kody. Najczęściej wykrywane zagrożenia w tym kwartale to Netsky.P oraz trojany: SpamtaLoad.DO i SpamtaLoadCZ. Odsetek zainfekowanych wiadomości, w porównaniu z poprzednimi miesiącami, uległ podwojeniu.

- Może to mieć związek z kryzysem finansowym, ponieważ przestępcy internetowi atakują coraz częściej z nadzieją zwiększenia swoich dochodów i uniknięcia skutków recesji ekonomicznej - mówi Maciej Sobianek z firmy Panda Security Polska.

Flash, ASCII i pionowe napisy

W trzecim kwartale 2008 roku najbardziej rozwinęła się technika omijania filtrów antyspamowych poprzez wykorzystywanie plików z rozszerzeniem .swf (Flash). Strategia ta polega na umieszczaniu odnośnika do pliku .swf w temacie niechcianej wiadomości.

W trzecim kwartale popularne stało się też wykorzystywanie pionowego ułożenia tekstu oraz ukrytych znaków. Technika ta polega na pisaniu wiadomości pionowo, a nie poziomo, w celu ominięcia silników antyspamowych. Wiadomości te zawierają również ukryty tekst napisany białą czcionką. Jest on więc widoczny tylko wtedy, kiedy użytkownik zaznaczy treść wiadomości.

Spamerzy w celu ominięcia filtrów posługują się też kodem ASCII. Zestawiają oni ze sobą przypadkowe znaki w celu skomponowania wiadomości sporych rozmiarów:

Spam kosztuje

Panda Security podkreśla, że spam to nie tylko "drobna uciążliwość". Niechciana poczta wpływa na wydajność pracowników (muszą oni poświęcać czas na usuwanie listów) i zapycha systemy firmy powodując spadek przepustowości łączy. Niezależna firma konsultingowa Nucleus Research oszacowała koszt otrzymywania i usuwania spamu (nawet bez otwierania wiadomości) na 874 dolarów na każdego pracownika.