Ważna zmiana od 1 lipca 2025. Chodzi o listy polecone
Już od 1 lipca 2025 roku obowiązek korzystania z e-Doręczeń zostanie rozszerzony o nowe podmioty. Szczegółowe przepisy dotyczące tej kwestii zostały uregulowane w stosownej ustawie. Kto będzie musiał korzystać z elektronicznego systemu, który ma zastąpić listy polecone? Odpowiadamy.

Spis treści:
Czym są e-Doręczenia? Od 1 lipca te podmioty będą musiały wprowadzić system
System bezpiecznych e-Doręczeń umożliwia elektroniczne przesyłanie korespondencji mającej taki sam skutek prawny jak listy polecone za potwierdzeniem odbioru. Rzeczone rozwiązanie zostało stworzone z myślą o podmiotach publicznych, firmach oraz zwykłych obywatelach.
Jak wynika ze strony rządowej: "Podstawą prawną działania rejestrowanego doręczenia elektronicznego są: rozporządzenie UE eIDAS i ustawa o doręczeniach elektronicznych UoDE". Docelowo, skrzynka do e-Doręczeń ma zastąpić korespondencję poprzez ePUAP .
Obowiązek wdrażania e-Doręczeń jest wprowadzany stopniowo. Zgodnie z harmonogramem - od 1 lipca 2025 roku ów system będą musiały stosować kolejne podmioty, a konkretniej podmioty niepubliczne, które są zarejestrowane w CEiDG do 31 grudnia 2024 roku - w przypadku dokonywania zmian we wpisie po 30 czerwca 2025 roku.
Kto już musi korzystać z e-Doręczeń? Długa lista
Ustawa z dnia 18 listopada 2020 roku o doręczeniach elektronicznych reguluje obowiązek wprowadzania e-Doręczeń w przypadku poszczególnych podmiotów - zarówno publicznych, jak i niepublicznych. Jak wynika z udostępnionego na stronie rządowej harmonogramu, wiele z nich wdrożyło już owo rozwiązanie. Mowa tutaj między innymi o:
- organach administracji rządowej;
- Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych i Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
- Narodowym Funduszu Zdrowia;
- agencjach wykonawczych;
- uczelniach publicznych;
- instytucjach gospodarki budżetowej;
- Polskiej Akademii Nauk;
- samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej;
- państwowych i samorządowych instytucjach kultury;
- jednostkach samorządu terytorialnego (w zakresie publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego)
- osobach wykonujących zawód zaufania publicznego (adwokaci, radcy prawni, doradcy podatkowi, doradcy restrukturyzacyjni, notariusze, rzecznicy patentowi);
- podmiotach niepublicznych rejestrujących się do KRS od 1 stycznia 2025 roku;
- podmiotach niepublicznych składających wniosek o wpis do CEiDG.
Od 1 października 2026 roku obowiązek wprowadzenia e-Doręczeń będzie dotyczył podmiotów niepublicznych zarejestrowanych w CEiDG do 31 grudnia 2024 roku. Z kolei od 1 października 2029 roku taki obowiązek zostanie nałożony między innymi na jednostki samorządu terytorialnego (w zakresie publicznej usługi hybrydowej) oraz na sądy, trybunały, komorników, prokuraturę, organy ścigania i Służbę Więzienną.