Najlepsze lotnisko w Polsce? Ten wynik tylko to potwierdza
Najnowsze dane za zakończony sezon letni nie pozostawiają złudzeń. Lotnisko im Fryderyka Chopina w Warszawie to największy port lotniczy w Polsce. W tym roku udało się odprawić tam rekordową liczbę pasażerów. Wszystko wskazuje na to, że wynik za 2024 rok będzie najwyższy w historii.
Chociaż minionego lata wiele polskich lotnisko notowało rekordy, to te najbardziej okazałe udało się osiągnąć w Warszawie. Stołeczne Okęcie po raz kolejny potwierdza swój status największego lotniska w kraju. Od początku lata, czyli od 21 czerwca do 22 września lotnisko im. Fryderyka Chopina obsłużyło 6,57 milionów osób.
To daje nam średnią widocznie przekraczającą 2 miliony pasażerów na miesiąc. O rekordach w lipcu czy sierpniu już pisaliśmy - na przykład tutaj - i były to wydarzenia historyczne, bo stołeczny "Chopin" po raz pierwszy zdołał przekroczyć barierę 2 milionów w ciągu jednego miesiąca.
Pierwsze 8 miesięcy tego roku to okazały wynik dla warszawskiego Okęcia. W tym czasie odprawiono nieco ponad 14 milionów pasażerów. Jeżeli założymy, że w ciągu pozostałych 4 miesięcy uda się obsłużyć przynajmniej taką samą liczbę osób, jak w ubiegłym roku, to 2024 zostanie zamknięty z liczbą ponad 20 milionów pasażerów. Dla porównania, w 2023 roku Okęcie odprawiło 18,5 miliona.
To ogromna zasługa nowych tras bezpośrednich z Warszawy, ale też systemu przesiadek PLL LOT, który zabiera do stolicy pasażerów z innych polskich lotnisk. Ostatecznie nie bez znaczenia pozostają loty czarterowe i nowi przewoźnicy, którzy regularnie pojawiają się na największym lotnisku w Polsce.
Chociaż świetny wynik lotniska cieszy, to stanowi przy okazji nie lada problem. Port lotniczy im. Fryderyka Chopina jest już na skraju swojej przepustowości. Kolejny rok nie będzie już tak rekordowy, jeżeli podróżni nie będą mieścić się w terminalu, a samoloty nie otrzymają potrzebnych slotów.
A brak jednego i konkretnego pomysłu na rozwój lotniska. Ostatnio pojawił się plan aby zbudować nowy terminal. Ten miałby być dedykowany dla linii budżetowych i czarterowych. Z pewnością inwestycja byłaby łatwiejsza do wykonania, niż remont istniejącego terminala.
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!
***
Co myślisz o pracy redakcji Geekweeka? Oceń nas! Twoje zdanie ma dla nas znaczenie.