Teraz mamy na Ziemi aż 8 kontynentów. Najnowszy jest starszy, niż myśleliśmy

Całkiem niedawno nasza planeta wzbogaciła się o 5 ocean, a teraz dowiadujemy się, że mamy 8 kontynentów. Najnowsze badania pokazują, że może być on dużo starszy, niż dotychczas sądzono. Co to oznacza?

Od wielu dekad badamy bezkres przestrzeni kosmicznej. Planujemy nowe misje na Księżyc czy Marsa, a nawet chcemy się tam osiedlić, a tymczasem praktycznie nic nie wiemy o naszym domu, Błękitnej Planecie. W 2017 roku, Towarzystwo Geologiczne Ameryki ogłosiło, że mamy osiem kontynentów, a nowo odkryty nosi nazwę Zelandia i w 94% znajduje się pod wodą.

Ta wiadomość wzbudziła wielkie emocje i lotem błyskawicy rozeszła się po całym świecie. Jednak przed ostatnie lata zrobiło się cicho o 8 kontynencie. Teraz geolodzy wracają do nas z bardzo ciekawymi wiadomościami. Otóż najnowsze badania pokazują, że nowy kontynent ochrzczony nazwą Zelandia jest starszy, niż sądziliśmy. Nie ma 500 milionów lat, tylko ponad miliard.

W trakcie najnowszych badań pobrano 169 próbek z terenów leżących w obrębie Wysp Południowych i Wyspy Stewart. W próbkach wykryto cyrkony, które wchodziły w skład skał tworzących wyspy aż 1,2 miliarda lat temu. Chociaż pozostałe kontynenty mają po 3 miliard lat, to i tak wynik Zelandii jest imponujący.

Nazwa kontynentu nie jest przypadkowa. W 6% wystaje on ponad wody Pacyfiku w kraju znanym nam jako Nowa Zelandia. Zelandia ma wszystkie cechy pozwalające zaklasyfikować ją jako osobny, niezależny kontynent. Naukowcy wskazują tutaj, że nowy kontynent wyraźnie wznosi się ponad otaczający go teren, ma charakterystyczną geologię i łatwą do zakreślenia granicę.

Źródło: GeekWeek.pl/ / Fot. GNS Science