Kosmos

Na jednym z księżyców Saturna odkryto cząsteczki organiczne

Naukowcy odkryli złożone cząsteczki oparte na węglu w wodach Enceladusa, jednego z księżyców Saturna.

Podobne związki znajdywano tylko na Ziemie i w niektórych meteorytach - ich obecności nie odnotowano do tej pory na żadnej innej planecie czy księżycu. Uważa się, że powstają one podczas reakcji chemicznych zachodzących między wodą a ciepłymi skałami.

Choć obecność złożonych cząsteczek nie jest jednoznaczna z odkryciem życia, sugeruje, że Enceladus byłby w stanie je podtrzymać.

- Te olbrzymie cząsteczki zawierają złożoną sieć często zbudowaną z setek atomów. To pierwsze w historii wykrycie tak złożonych substancji organicznych pochodzących z pozaziemskiego wodnego świata - powiedział dr Frank Postberg, główny autor badań.

Na Ziemi cząsteczki te są markerami życia, ale nie musi tak być wszędzie.

- Te cząsteczki są niezbędnym prekursorem życia. Ale w tej chwili nie możemy stwierdzić, czy tak samo jest na Enceladusie - dodał dr Postberg.

Odkrycie pochodzi z danych zebranych przez sondę Cassini. Co ciekawe, zadaniem tej misji nigdy nie było poszukiwanie śladów życia poza Ziemią. Dokładniejsze analizy będą możliwe po wysłaniu nowej sondy ku księżycom Saturna.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | Enceladus | księżyce | Saturn