Kosmos

Potwierdzono istnienie skalistej egzoplanety wielkości Ziemi

Odkryto i potwierdzono istnienie pierwszej planety pozasłonecznej wielkości Ziemi. Nazwa tego skalistego obiektu to Kepler-78b.

Ludzkość potwierdziła już istnienie ponad tysiąca obiektów planetarnych krążących w innych układach planetarnych (oraz samotnych). Pośród nich jeszcze jednak nie wykryto obiektów zbliżonych wielkością do Ziemi - aż do czasu ogłoszenia istnienia Keplera-78b. Jest to pierwsza potwierdzona skalista planeta pozasłoneczna wielkości Ziemi. To odkrycie zawdzięczamy kosmicznemu teleskopowi Kepler.

Egzoplaneta Kepler-78b ma rozmiary o 20 proc. większe od Ziemi i masę 1,7 razy większą od naszej planety. To oznacza, że gęstość tej egzoplanety jest podobna do ziemskiej. W związku z tym Kepler-78b powinien składać się ze skał i żelaza i mieć podobną strukturę wewnętrzną do naszej planety.

Na tym jednak kończą się podobieństwa do Ziemi. Kepler-78b krąży z czasem zaledwie około ośmiu i pół godziny wokół swej gwiazdy macierzystej. Oznacza to, że warunki na tej egzoplanecie są piekielne - być może część powierzchni jej może być stopiona, w szczególności jeśli tylko jedna strona Keplera-78b jest zwrócona do swej gwiazdy macierzystej. Kepler-78b znajduje się około 400 lat świetlnych od Ziemi. Gwiazda macierzysta jest nieco mniej masywna od naszego Słońca.

Czy istnieje życie poza naszą Ziemią? Ciekawa dyskusja - dołącz

Takich egzoplanet jak Kepler-78b jest z pewnością we wszechświecie wiele. Ile z nich zostanie wykrytych w najbliższych latach?

Źródło informacji (NASA)