Medycyna przyszłości

Naukowcy odkryli, co odpowiada za organizację neuronów

​Zrozumienie sposobu, w jaki neurony rosną, zmieniają się i organizują, może być kluczowy w kontekście leczenia poważnych chorób neurologicznych, np. autyzmu czy epilepsji.

Suzanne Paradis z Brandeis University odkryła niedawno nową cząsteczkę sygnałową - Rem2 - która odpowiada za wzrost dendrytów - struktur, przenoszących sygnały otrzymywane z innych neuronów przez synapsy do ciała komórek - w odpowiedzi na środowiskową stymulację. Drzewko dendrytyczne musi mieć ściśle uregulowany kształt. Niekontrolowany rozrost prowadzi do epilepsji, podczas gdy niewielkie rozmiary drzewka mogą skutkować rozwojem autyzmu.

Zespół naukowców Paradis badał funkcjonowanie Rem2 u żywych kijanek. Wystawiając zwierzęta na stymulację świetlną, naukowcy byli w stanie stworzyć schemat wzrostu dendrytów w obecności oraz absencji Rem2.

Przy normalnym poziomie Rem2, światło stymuluje wzrost dendrytów. Ale kiedy wartość optymalnego stężenia Rem2 zostanie przekroczona, neurony wymykają się spod kontroli - mogą rosnąć nawet 2,5 raza intensywniej niż w normalnych warunkach. Kiedy stężenie Rem2 było niższe od optymalnego, rozmiar drzewka dendrytycznego był za mały.

Dendryty muszą być w stałym ruchu, by zapewnić sieci neuronalnej właściwy kształt. Teraz neurolodzy odkryli, że bez cząsteczki Rem2 nie byłoby to możliwe.

Dowiedz się więcej na temat: neurony | Neurologia