Medycyna przyszłości

Odkryto geny leworęczności

Naukowcy po raz pierwszy zidentyfikowali geny związane z leworęcznością.

Szacuje się, że około 1 na 10 osób na świecie jest leworęczna. Naukowcy wiedzieli, że istnieją geny przyczyniające się do leworęczności, ale nie mieli pewności, które z nich są w ten proces zaangażowane.

Naukowcy z Uniwersytetu Oksfordzkiego przeanalizowali genomy pobrane od 400 000 osób, wśród których było 38 332 osób leworęcznych.

Zidentyfikowano cztery regiony związane z leworęcznością. Trzy z nich związane z białkami zaangażowanymi w budowę mózgu, a także z tzw. mikrotubulami. Naukowcy przekonują, że mikrotubule pomagają utrzymać strukturę komórek mózgowych. Co ciekawe, odkryto, że geny rusztowania komórkowego odgrywają rolę "asymetrii lewej i prawej".

Uczeni przeanalizowali skany mózgów ok. 10 000 uczestników badań i stwierdzili, że markery genetyczne są powiązane z różnicami w istocie białej mózgu - długich włóknach nerwowych, które umożliwiają komunikację wewnętrznych obszarów mózgu.

Odkrycia te mogą odegrać ważną rolę nie tylko w lepszym zrozumieniu funkcjonowania naszych mózgów, ale także w leczeniu takich chorób jak parkinson czy alzheimer.

Dowiedz się więcej na temat: leworęczność | genetyka | geny