Kosmos

Na Marsie odkryto nowy krater

Sonda Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) odkryła zupełnie nowy krater na powierzchni Marsa.

Naukowcy podejrzewają, że skała o średnicy ok. 1,5 m uderzyła w Czerwoną Planetę w regionie zwanym Równiną Synaj (Sinai Planum), na południe od najbardziej imponującego kanionu w Układzie Słonecznym: Doliny Marinera (Valles Marineris).

Krater uformował się między wrześniem 2016 a lutym 2019 r.

Zdjęcie krateru zostało wykonane przez kamerę HiRISE znajdującą się na pokładzie MRO. Zdjęcie przedstawia też ciemne i niebieskie smugi kontrastujące z jasnoczerwoną powierzchnią Marsa. Na razie naukowcy zmagają się z rozszyfrowaniem ciemniejszych obszarów - nie ma pewności, czym tak naprawdę są.

Zespół uczonych z Uniwersytetu Arizony pod kierownictwem dr Veroniki Bray uważa, że ciemny materiał jest prawdopodobnie bazaltem, a niebieski może być lodem wodnym.

- Mimo że krater powstał w regionie Doliny Marinera, w pobliżu stosunkowo ciepłego marsjańskiego równika, możliwe jest, że pod powierzchnią znajduje się odrobina lodu - powiedziała Bray.

Wcześniej uczeni sugerowali, że smugi materiału, które rozciągają się od środka kraterów na Marsie, są spowodowane przez silne wiatry, które mogą osiągać prędkości do 800 km/h. Eksperymenty przeprowadzone w laboratoriach wykluczyły taką ewentualność.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | Mars | kratery