Kosmos

​Już wiadomo skąd pozyskać wodę na Marsie

To może być jedna z najważniejszych wiadomości w kontekście planowanej kolonizacji Marsa. Na Czerwonej Planecie jest woda i naukowcy wiedzą, jak ją pozyskać.

Pozyskanie wody z dala od Ziemi będzie kluczowe dla powodzenia wszelkich załogowych misji na Marsa. Przyda się ona zarówno do spożycia oraz jako paliwo rakietowe. Dzięki Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), NASA odkryła co najmniej osiem miejsc, w których grube podpowierzchniowe pokłady lodu zostały odsłonięte przez erozję na marsjańskich klifach.

NASA potwierdziła, że na wspomnianych zboczach znajduje się praktycznie czysty lód, umieszczony pod powierzchnią skał i pyłu o grubości nie przekraczającej 2 m. Naukowcy uważają, że marsjański lód początkowo przybierał formę śniegu, by w końcu stać się "względnie czystym lodem wodnym".

- Astronauci mogliby po prostu pójść tam z wiadrem i łopatą i zdobyć potrzebną wodę - powiedział Shane Byrne z Uniwersytetu w Arizonie.

Odkrycie łatwo dostępnego lodu na Marsie ma kolosalne znaczenie w kontekście dalszej eksploracji Czerwonej Planety. Mimo to, Mars nadal pozostaje miejscem wysoce nieprzyjaznym dla ludzi, głównie ze względu na wysokie promieniowanie, które może okazać się dla nas zabójcze.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | Mars | kolonizacja marsa