Algorytm ograniczy liczbę wypadków samochodowych
Naukowcy opracowali algorytm, pozwalający przewidzieć, który samochód może wjechać na skrzyżowanie przy czerwonym świetle. Daje to czas na reakcję kierowców jadących naprzeciwka samochodów i ogranicza liczbę wypadków.
Algorytm oparty jest na takich parametrach, jak zmniejszanie szybkości samochodu, odległość od świateł, masa i typ ruchu samochodu. Może on określić, jakie samochody w grupie mogą przekroczyć skrzyżowanie w momencie zmiany świateł, a które będą przestrzegać zmiany świateł i przejadą przejście na żółtym świetle.
Zespół kierowany przez prof. How stworzył algorytm na bazie stosowanych dotąd rozwiązań sztucznej inteligencji, ale nowych w przewidywaniu zdarzeń z zakresu transportu. Algorytm ten jest w stanie określić sposób poruszania się samochodu na drodze w wielu wymiarach, bazując na jego podstawowych danych (szybkość, typ ruchu, moment zmiany świateł, przybliżona masa) w ciągu mniej niż 5 milisekund.
Naukowcy testowali algorytm na danych pochodzących ze skrzyżowań z Wirginii, stwierdzając, że można zidentyfikować potencjalnych "naruszycieli" przepisów nawet na kilka sekund (2-4 s) zanim osiągną oni linię "stop" przed zmianą świateł, co pozwala ruszającym z przeciwka pojazdom na reakcję. Badacze określili na podstawie danych dotyczących 15 tys. samochodów przejeżdżających przez szczególnie niebezpieczne i monitorowane skrzyżowanie w Christianburgu w Wirginii, iż można przewidzieć w 85 proc. przypadków, które samochody przejadą je na czerwonym świetle.
Model opracowany przez uczonych z MIT generuje przy tym o 20 proc. mniej fałszywych alarmów, niż inne używane w tym celu modele oparte na analizie zachowania kierowców. Jak stwierdził w opracowaniu wyników badań prof. Jonathan How, samochody przyszłości będą musiały posiadać podobne algorytmy wbudowane w komputerowe systemy sterowania, aby ostrzegać kierowców przed możliwością wypadku.