Przepiliśmy 26 mld złotych

Polacy przepili przez rok 26 mld zł. Za połowę tej kwoty kupiliśmy piwo. Za 37 proc. wódkę. Choć sprzedaż procentowych trunków rośnie, to wartość rynku maleje. Powód?

Wydatki na alkohol - między czerwcem 2010 a majem 2011 roku - były aż o 700 mln zł niższe niż we wcześniejszych dwunastu miesiącach. I to mimo tego, że w tym samym czasie sprzedaż była większa o 32 mln litrów.

Pijemy tanie alkohole

To efekt tego, że coraz częściej pijemy tańsze alkohole. W ostatnich miesiącach - jak pisze portal Money.pl - na znaczeniu zyskują dyskonty i hipermarkety. To tam Polacy szukają cenowych okazji. Przez dwa lata - od 2008 do 2010 roku - udział najtańszych piw w całym rynku wzrósł z 16 do 23 proc.

Polacy to alkoholowi konserwatyści. - Sięgają także po nowe alkohole, ale liderami są i pozostaną piwa i wódki. To wynika z tradycji picia trunków alkoholowych w naszym kraju. Udziały innych segmentów produktowych - win, whisky, i innych, choć rosną są nadal skromne - mówi portalowi Money.pl Marcin Meyer, rzecznik grupy Belvedere.

Reklama

Piwo i wódka

Wydatki na piwo - 13,2 mld zł - to ponad połowa wszystkich wydatków na alkohol. Więcej niż co trzecia złotówka - 9,72 mld zł - wydana na procentowe trunki poszła na zakup wódki, co czternasta na wino. Pozostałe trunki mają udziały nie przekraczające trzech procent wartości rynku.

W ujęciu ilościowym piwo ma blisko 88 proc. udziałów w całym rynku. Ubiegły rok, jak pisze Money.pl - przyniósł niewielki - bo zaledwie o 0,7 proc. - wzrost sprzedaży. Pozytywne trend utrzymuje się w tym roku. Z danych Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego wynika, że sprzedaż w pierwszym kwartale także była o 0,7 proc. wyższa niż w analogicznym okresie roku 2010. To co martwi browary, to fakt, że za wzrostem sprzedaży nie idzie wzrost przychodów. W I kwartale tego roku średnia cena piwa spadła do 2,57 zł. O siedem groszy mniej niż dwanaście miesięcy wcześniej.

Jeśli piwo to z dyskontów

- Na znaczeniu zyskał segment ekonomiczny. Czyli piwa, które kosztują mniej niż magiczna granica 1,99 zł. Coraz więcej piw sprzedaje się w dyskontach. My akurat nie jesteśmy z tego do końca zadowoleni. Bo trzeba się więcej napracować, a na koniec w kieszeni zostaje mniej pieniędzy - wyjaśnia Piotr Kwiatkowski, rzecznik Kompanii Piwowarskiej.

Wódka - czysta oraz smakowe, łącznie z likierami - to około 95 proc. rynku napojów spirytusowych. Udziały pozostałych trunków to: 2,5 proc. - whisky, 1,4 proc. - brandy. Pozostałe mają w sumie około 1 proc. udziałów. Między styczniem a majem sprzedaż wódki była niższa o sześć procent w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku - wynika z szacunków stowarzyszenia Polski Przemysł Spirytusowy.

Wódka produktem wrażliwym

- Wódka jest produktem wrażliwym cenowo. Zwiększenie podatku akcyzowego przełożyło się na wzrost cen. Cześć klientów zrezygnowała z zakupów, niektórzy przenieśli się na tańszy alkohol nieznanego pochodzenia - mówi Money.pl Leszek Wiwała, prezes PPS.

W ostatnich miesiącach wyraźnie wzrosło znaczenie dużych sieci handlowych oraz dyskontów, gdzie klienci szukają niższych cen. Zdaniem przedstawicieli branży w tym roku trzeba liczyć się ze spadkiem sprzedaży o około 5-6 proc., a odbicie rynku wódki może nastąpić w 2012 roku.

INTERIA.PL/materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: piwo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy