Ufamy internetowi bardziej niż Kościołowi

Polacy ufają internetowi bardziej niż Kościołowi i instytucjom finansowym. Tak wynika z najnowszych badań.

Internetowi ufamy bardziej niż Kościołowi
Internetowi ufamy bardziej niż Kościołowi© Panthermedia

W tegorocznej edycji badania European Trusted Brands przeprowadzonego przez wydawnictwo Reader's Digest zbadano zaufanie Europejczyków do instytucji. Polacy na drugim miejscu, tuż po małżeństwie, ufają internetowi - aż 60 proc. rodaków wierzy w treści zamieszczane w sieci. Mimo, że poziom zaufania Polaków do instytucji internetu systematycznie spada (w roku 2010 wynosił 72 proc.) utrzymuje się on wciąż na bardzo wysokim poziomie. Oprócz Polski, w Europie jeszcze Czesi, Węgrzy, Rumuni i Holendrzy ufają internetowi na podobnie wysokim poziomie. Średnia europejska wynosi 48 proc.

Single ufają najbardziej

Zaufanie do internetu wśród polskich respondentów deklarują głównie single. W Polsce popularność tej instytucji jest większa niż banków, Unii Europejskiej, a nawet Kościoła! Najmniejsze zaufanie do internetu wśród Europejczyków wykazują Niemcy. Zaufanie do internetu w badaniu ETB jest wyraźnie odwrotnością zasięgu tego medium. Polska, choć szybko goni kraje najwyżej rozwinięte, wciąż pod względem odsetka internautów pozostaje daleko w tyle za Europą Zachodnią, gdzie zaufanie do sieci jest z wyjątkiem Holendrów dużo mniejsze niż u nas.

Media kontrolują państwo

Niewykluczone także, iż Polacy w większym stopniu niż inne nacje ufają internetowi, a także dziennikarzom, ponieważ mniej ufają innym instytucjom. Oznacza to, że w naszym kraju media pełnią ważniejszą niż w pozostałych krajach europejskich funkcję społecznej kontroli nad poczynaniami państwa i innych organizacji. Stąd większe do nich zaufanie - komentuje wyniki profesor Janusz Czapiński, psycholog społeczny.

European Trusted Brands to jedno z największych i najszerzej zakrojonych badań konsumenckich, przeprowadzane w Europie przez Reader's Digest. Oprócz tematyki marketingowej coroczne badanie European Trusted Brands porusza również tematy społeczne. Pozwala na poznanie dominujących nastrojów mieszkańców Europy, postaw i wartości, które kształtują nasze opinie i decyzje, a także zaufania do wielu innych aspektów życia.

Przebadano 16 krajów

Badanie European Trusted Brands po raz pierwszy przeprowadzono w 2001 r. Co roku kontynuowane jest ono w kilkunastu krajach europejskich. Tegoroczna - jedenasta już edycja badania - została przeprowadzona w 16 krajach europejskich. Kraje, które zostały objęte tegorocznym badaniem to: Austria, Belgia, Czechy, Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Szwajcaria, Szwecja i Węgry oraz po raz pierwszy Chorwacja i Słowenia. Wzięło w niej udział 33 005 respondentów.

Badanie realizowano metodą kwestionariusza on-line lub ankiety pocztowej w okresie sierpień - październik 2010 r. Respondenci zostali wybrani spośród wielomilionowej bazy prenumeratorów miesięcznika Reader's Digest. Jak co roku próba została dobrana tak, aby odzwierciedlała szeroki profil badanej populacji.

materiały prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas