Aplikacja iTaxi w pełni dostosowana do potrzeb osób niewidomych
Polska firma iTaxi właśnie udostępniła aplikację do zamawiania przejazdów osobowych w pełni dostosowaną do potrzeb użytkowników z zaburzeniami wzroku. Od teraz osoby te mogą całkowicie samodzielnie korzystać ze wszystkich funkcji systemu. Aplikacja jest już dostępna na telefonach z systemem iOS, wkrótce ma pojawić się również dla użytkowników Androida.
Wraz z początkiem grudnia do sklepów App Store trafiła nowa wersja aplikacji iTaxi w pełni dostosowana do potrzeb osób niewidomych. Od tej pory osoby z zaburzeniami wzroku mogą łatwo i bezpiecznie korzystać ze wszystkich dostępnych funkcji aplikacji. Wystarczy włączyć opcję Voice Over, by technologia asystująca przeprowadziła użytkownika poprzez wszystkie etapy korzystania z systemu - od pobrania aplikacji na urządzeniach z systemem iOS, po finalne zamówienie przejazdu, a nawet ocenę kursu.
- iTaxi to firma nie tylko nowoczesna, rozwijająca się w zgodnie z najnowszymi technologiami, ale również zauważająca istotne problemy społeczne. Według danych GUS z 2016 roku, 3 mln Polaków cierpi na uszkodzenia i choroby narządu wzroku, a 42 tys. z nich jest całkowicie niewidoma. Nowa aktualizacja ma w znacznym stopniu pomóc im w poruszaniu się po mieście. Od teraz osoby niewidome są w stanie całkowicie samodzielnie zamówić przejazd za pomocą aplikacji i wygodnie przemieszczać się w dowolne miejsce, gdy tylko zajdzie taka potrzeba - powiedział Jarosław Grabowski, CEO iTaxi.
Nowa wersja aplikacji, zanim finalnie została wprowadzona na rynek, przeszła szereg dogłębnych, profesjonalnych testów przeprowadzonych przez Piotra Witka, eksperta ds. dostępności informacji elektronicznej i technologii oraz osobę niewidomą. To właśnie on zasugerował wprowadzenie wielu niezbędnych zmian, które w praktyce miały przełożyć się na sprawne korzystanie z aplikacji oraz był odpowiedzialny za weryfikację poprawności systemu.
Największym wyzwaniem, przed którym stanął zespół iTaxi odpowiedzialny za stworzenie rozwiązania w pełni dostosowanego do potrzeb niewidomych było zrozumienie, w jaki sposób osoby te korzystają z aplikacji.
- Gdy otrzymaliśmy pytanie, czy jesteśmy zainteresowani uwagami związanymi z działaniem naszej aplikacji, zebranymi przez osobę niewidomą, stwierdziliśmy, że tak, koniecznie! To, co znaleźliśmy w opisie, w pierwszym momencie było dla nas zaskakujące: uwag było bardzo dużo i nie spodziewaliśmy się, że aż tak trudno jest używać naszej aplikacji do zamówienia przejazdu przez osobę z zaburzeniem widzenia - dodała Katarzyna Małecka, szefowa produktu w iTaxi.
- Przełom nastąpił dopiero wtedy, gdy mieliśmy okazję przekonać się, jak osoba niewidoma faktycznie posługuje się naszą aplikacją — jak działa technologia asystująca używana przez kogoś codziennie, intuicyjnie i... szybko. To, co nas najbardziej zaskoczyło, to właśnie szybkość posługiwania się aplikacją z użyciem technologii asystującej - powiedział Marcin Makowski, starszy programista iOS w iTaxi.
W wyniku prac nad dostępnością aplikacji dla niewidomych, technologia asystująca czyta zakładki służące do zamówienia przejazdu w sposób zrozumiały i uporządkowany. Osoby niewidome mogą samodzielnie korzystać ze wszystkich funkcji systemu, czyli m.in. ustalania adresów, wyboru auta najbardziej dostosowanego do potrzeb użytkownika (stawka za kilometr, duży bagażnik, przewóz zwierząt, większa liczba pasażerów), wyboru aut popularnych czy luksusowych, śledzenia trasy w czasie przejazdu, jak i dokonywania płatności.
Aplikacja iTaxi w pełni dostosowana do potrzeb osób niewidzących obecnie dostępna jest na systemach iOS. Wkrótce ma się pojawić także na telefonach z systemem Android.