Czy internauci kochają Apple tak samo jak przed rokiem?

Na Białorusi udział iPhone’ów i iPadów w sieci spadł dwukrotnie. Spadki widoczne są też w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Sprawdź, czy internauci równie często, co przed rokiem, przeglądają sieć na ekranach urządzeń marki Apple.

Czy Apple powoli traci popularność?
Czy Apple powoli traci popularność?AFP

Grupa Gemius porównał odsetek odsłon internetowych stron krajowych na urządzeniach marki Apple w 18 krajach. Przeanalizowano dane z kwietnia 2015 i 2016 roku. Z danych wynika, że w kwietniu 2016 roku internauci rzadziej sięgali po urządzenia Apple’a, aby surfować po sieci, niż rok wcześniej. Firma z charakterystycznym nadgryzionym jabłuszkiem osłabił swoją pozycję w sieci siedemnastu, spośród osiemnastu analizowanych krajów Europy.

- Rynek urządzeń mobilnych staje się coraz bardziej konkurencyjny. Chińscy producenci, tacy jak np. Huawei, oferują urządzenia coraz lepszej jakości i w bardzo konkurencyjnych cenach. Nie oszczędzają również środków na kampanie marketingowe, co widać na przykładzie wielkiej kampanii Huawei z Robertem Lewandowskim w Polsce - przyczynę spadku udziału urządzeń Apple w sieci tłumaczy Maciej Madziński, ekspert ds. innowacji i technologii w Akademii Leona Koźmińskiego.

Firma z Cupertino stoi też przed innym gigantycznym wyzwaniem, jakim jest utrzymanie pozycji najlepszej firmy technologicznej na świecie przy jednoczesnym zadowoleniu akcjonariuszy. I musi to zrobić bez Steve’a Jobsa, który niewątpliwie był ojcem sukcesu współczesnego Apple’a. Niestety w nowych produktach coraz częściej pojawiają się błędy np. w oprogramowaniu. W walce o zachowanie pozycji lidera nie pomaga też fakt, że niektóre decyzje firmy mające na celu rozszerzenie portfela produktów, tylko krótkoterminowo wpłyną na zwiększenie udziału w rynku. Moim zdaniem mogą one prowadzić do naruszenia wizerunku marki tworzącej idealnie dopracowane "perełki technologiczne" - dodaje Madziński.

Polska - umiarkowany spadek

W Polsce, podobnie jak w większości analizowanych krajów, zmalał udział urządzeń marki Apple w sieci. W kwietniu 2016 roku z ekranów tabletów i smartfonów z logo firmy z Cupertino pochodziła co piąta odsłona w sieci (22,7 proc.), podczas gdy rok wcześniej co czwarta (25,5 proc. odsłon).

Białoruś - największy, dwukrotny spadek

Największy spadek popularności smartfonów i tabletów Apple’a wśród internautów można zauważyć na Białorusi. Niemal o połowę zmniejszył się tam bowiem odsetek odsłon generowanych na ekranach iPhone’ów i iPadów (z 26,5 proc. w kwietniu 2015 roku do 13,6 proc. odsłon stron WWW w kwietniu 2016 roku).

Rosja - stabilnie

Jedynym krajem, w którym internauci równie często, jak przed rokiem surfują po sieci przy pomocy urządzeń mobilnych Apple’a jest Rosja. Co druga odsłona w rosyjskiej sieci pochodzi właśnie z produktów amerykańskiego giganta (50,2 proc. w kwietniu 2016 roku i 50,9 proc. w kwietniu 2015 roku).

Turcja - jedyny, ale pokaźny wzrost

Natomiast jedynym krajem spośród analizowanych, w kontekście którego można mówić o wzroście jest Turcja. W kwietniu br. odnotowano 37 proc. odsłon stron WWW wykonywanych przy pomocy urządzeń tej marki niż rok temu - 26,9 proc.

W analizie uwzględniono ruch na krajowych stronach WWW, wykonywany za pomocą urządzeń marki Apple.

Mobileclick.pl.
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas