Wygląd interfejsu czy funkcjonalność?
Projektowanie aplikacji i oprogramowania to wielkie wyzwanie. Projekt produktu to wieloetapowy proces, który ma na celu pogodzenie funkcjonalności z przyjaznością aplikacji dla użytkownika. Czy da się jasno określić, co jest ważniejsze: funkcjonalność czy UX?
Aby stworzyć dobrze zorganizowaną architekturę informacji i odpowiednie funkcjonalności, najlepiej zacząć od szczegółowego planu. Na tym etapie należy zaangażować jak największy zespół, np. programistów, project managerów i grafików czy specjalistów UX. Przed rozpoczęciem procesu projektowania produktu warto zastanowić się nad jego wizją końcową i odpowiedzieć sobie na poniższe pytania.
Czym jest funkcjonalność?
Według oficjalnej definicji funkcjonalnością nazywamy zdolność oprogramowania lub systemu do dostarczania funkcji, które zaspokajają założone potrzeby w określonych warunkach. Wielokrotnie dochodzi do mylenia funkcjonalności z użytecznością. Warto więc wiedzieć, gdzie tkwi różnica.
Funkcjonalność - zgodnie z podaną definicją - określa to, co możemy zrobić za pomocą aplikacji lub systemu, natomiast użyteczność skupia się na tym, jak możemy to zrobić w sposób efektywny i wygodny.
Czym są User Experience i User Interface?
User Experience (UX) to zbiór wrażeń odbieranych przez użytkowników korzystających z aplikacji i produktu. UX Design zakłada zatem projektowanie aplikacji i systemów użytecznych, które w możliwie jak największym stopniu zwiększą komfort doznań użytkowników końcowych.
Warto w tym miejscu zwrócić również uwagę na odrębną, choć połączoną tematycznie dziedzinę - UI (ang. User Interface). UI stanowi interfejs użytkownika, czyli zgodnie z definicją przestrzeń, w której następuje interakcja człowieka z maszyną.
Działania UX dążą do zapewnienia odpowiednich doświadczeń użytkownika, który wchodzi z interakcję z interfejsem. Działania te są wynikiem badań, testów A/B, prototypowania i metodycznego modernizowania interfejsu graficznego.
Z kolei UI Design skupia się na projektowaniu tego interfejsu. Działania z zakresu UID polegają na modyfikowaniu wyglądu i położenia elementów aplikacji i skupiają się przede wszystkim na graficznym aspekcie interfejsu. W skrócie: User Interface odpowiada za wizualny odbiór produktu.
Co jest ważniejsze: UX, UI czy funkcjonalność?
Dopracowany graficznie interfejs przyciąga użytkowników, jednak to przede wszystkim funkcjonalność generuje sprzedaż.
- Coś, co wygląda świetnie, ale jest trudne w użyciu, jest przykładem świetnego interfejsu i słabego UX. Z kolei coś użytecznego, co wygląda okropnie, jest przykładem świetnego UX i słabego interfejsu użytkownika - twierdzi Helga Moreno, światowej sławy web designerka i specjalistka UX, publikująca dla takich portali i firm jak Onextrapixel.
Jak zatem widać, faworyzowanie funkcjonalności na rzecz doświadczeń doprowadzi nas donikąd - podobnie zresztą jak stawianie na użyteczny i atrakcyjny wizualnie interfejs przy dostarczaniu ograniczonego lub niedostatecznie działającego zbioru funkcji produktu.
Aplikacja nie może odnieść sukcesu bez odpowiedniego dopracowania, a przede wszystkim - spasowania wszystkich poszczególnych elementów i etapów tworzenia interfejsu oraz spinania go z dostarczanymi funkcjonalnościami. Zarówno UX, UI, jak i funkcjonalność mają kluczowe znaczenie do powodzenia całego projektu, choć reprezentują całkowicie odmienne etapy jego tworzenia.
- Najważniejszy jest tutaj kompromis. Na etapie projektowanie jakiejkolwiek aplikacji od razu zastanawiamy się jak w przyjazny sposób przedstawić wszystkie jej funkcje. Aplikacja musi być wygodna, intuicyjna i przejrzysta. Dopiero wtedy użytkownik będzie mógł rozpocząć używanie wszystkich jej możliwości - mówi Technical Leader z firmy ITMAGINATION.