Airbus A350 XWB pomyślnie przechodzi proces certyfikacji
Firma Airbus pomyślnie przeprowadziła test opóźnionego startu przy maksymalnej energii (Maximum Energy Rejected Take-Off - MERTO). W teście, który odbył się w sobotę 19 lipca w godzinach porannych w bazie lotniczej Istres we Francji, wziął udział samolot A350 MSN001.
Test MERTO, który jest kolejną tego typu próbą po teście przygotowawczym przerwanego startu przy wysokiej energii (High Energy Rejected Take-Off - HERTO) wykonanym przez samolot MSN001 dwa miesiące temu, jest częścią obowiązkowej serii testów certyfikacyjnych.
Ostatni test miał za zadanie potwierdzić zdolność systemu hamowania do bezpiecznego zatrzymania samolotu po przerwanym starcie przy wysokiej prędkości i ciężarze z wykorzystaniem zestawu zużytych hamulców. Gdy hamulce wchłaniają energię kinetyczną samolotu, rozgrzewają się do czerwoności i do czasu całkowitego, bezpiecznego zatrzymania samolotu osiągają temperaturę ok. 1 400 stopni Celsjusza. Następnie za pomocą specjalnych bezpieczników z opon spuszczane jest powietrze. Zgodnie z wymaganiami certyfikacyjnymi samolot musi pozostać w miejscu przez pięć minut bez jakiejkolwiek pomocy. Po upłynięciu tego czasu strażacy mogą już spryskać opony i hamulce, aby je ochłodzić. Zespół testowy Airbus otrzymał pełne wsparcie centrum prób w locie agencji DGA (Délégation Générale pour l’Armement), które odegrało kluczową rolę w umożliwieniu przeprowadzenia tego testu.
MERTO jest ostatnim ważnym testem w programie A350 XWB przed rozpoczęciem przez MSN005, jeden z dwóch egzemplarzy testowych wyposażonych w kabinę pasażerską, prób na trasach. W ramach programu flota samolotów testowych A350 XWB wylatała już ponad 2 250 godzin podczas ok. 540 lotów. Proces certyfikacji samolotu postępuje zgodnie z planem - oczekuje się, że zdobędzie on niezbędne certyfikaty w trzecim kwartale 2014 r. Pierwszy samolot dostarczony zostanie liniom Qatar Airways w czwartym kwartale tego roku.