Beluga XL - znamy dostawców najważniejszych struktur samolotu
Airbus wybrał dostawców podstawowych struktur lotniczych do samolotu Beluga XL, nowym samolotem do transportu ładunków ponadgabarytowych, który zwiększy możliwości Airbusa w zakresie przemysłowego transportu lotniczego.
Wybrani dostawcy będą służyć Airbusowi specjalistyczną wiedzą podczas projektowania podstawowych części tej unikatowej maszyny:
- Stelia Aerospace zaprojektuje i zbuduje przednią część kadłuba i główne drzwi ładunkowe, które nadają Beludze XL charakterystyczny kształt.
- Aernnova zaprojektuje i zbuduje tylną część kadłuba i płetwę grzbietową.
- Deharde we współpracy z P3 Voith Aerospace zaprojektuje i zbuduje kadłub przedziału ładunkowego.
- Aciturri zaprojektuje i zbuduje przedłużenie statecznika poziomego (Horizontal Tail Plane, HTP) oraz płetwy pomocnicze.
Dalsi dostawcy są obecnie wybierani i zostaną ogłoszeni w późniejszym terminie.
Nowa Beluga zaczęła powstawać w 2014 r. i otrzymała nazwę Beluga XL ze względu na zwiększone wymiary w porównaniu z obecnie eksploatowanymi samolotami tej klasy. Dodatkowy metr szerokości i sześć metrów długości umożliwią przewożenie dwóch skrzydeł A350 XWB jednocześnie, podczas gdy w obecnej Beludze mieści się tylko jedno.
Program Beluga XL zainicjowano w celu zwiększenia możliwości transportowych Airbusa w związku z rosnącym tempem produkcji A350 XWB i innych samolotów. W porównaniu z obecną Belugą, Beluga XL zapewni 30-procentowy wzrost ładowności.
Nowe samoloty do transportu ładunków ponadgabarytowych bazują na samolocie A330 i wykorzystują wiele istniejących komponentów oraz podzespołów. Koncepcja projektowa przypomina istniejącą Belugę, a do nowo opracowywanych elementów należą m.in. charakterystyczna, obniżona kabina pilotów, struktura przedziału ładunkowego, tylna część i ogon samolotu.
Pierwsza z pięciu Belug XL wejdzie do służby w 2019 r.