C919 - chiński konkurent Airbusa A320 i Boeinga 737
Chiny chcą się uniezależnić od zagranicznych koncernów i konstruują swój własny wąskokadłubowy samolot pasażerski – C919. Dla tamtejszego przemysłu lotniczego jest to prawdziwy kamień milowy.
Chińskie linie lotnicze są jednymi z największych na świecie. W różnego typu rankingach China Southern Airlines zajmują najwyższe lokaty. W 2010 roku przewiozły 76,45 mln pasażerów i tym samym zostały największym lotniczym przewoźnikiem w Azji. Wciąż są jednak zmuszone do zakupu maszyn za granicą, głównie od europejskiego Airbusa oraz amerykańskiego Boeinga. Nic dziwnego, że Państwo Środka chce się w końcu uniezależnić.
Pierwszym krokiem w tym kierunku jest C919, czyli wąskokadłubowy samolot będący bezpośrednią konkurencją Airbusa A320 i Boeinga 737. Gotowy weźmie na pokład 180 pasażerów oraz 20 ton ładunku.
Konstrukcja maszyny jest kamieniem milowym dla chińskiego przemysłu lotniczego, ponieważ oznacza połączenie rodzimych i zagranicznych elementów. Najważniejszymi są silniki CFM International LEAP produkowane wspólnie przez Francję i Stany Zjednoczone. Będą one napędzać nie tylko chińskiego C919, ale także Boeinga 737 MAX i Airbusa A320neo. Za awionikę odpowiada natomiast amerykańska firma Honeywell.
Samolot powstaje w zakładach Chengdu Aviation Corporation. 31 lipca bieżącego roku zakończyło się konstruowanie dziobu i kadłuba kokpitu. Przednia część kadłuba zostanie wkrótce połączona ze środkową, która również jest już gotowa. Całość powinna zostać poskładana do grudnia. W drugiej połowie 2015 roku mają się odbyć pierwsze loty testowe, aby eksploatacja mogła się rozpocząć 3 lata później.
Doświadczenie zdobyte na C919 umożliwi w przyszłości skonstruowanie większych maszyn. Mówi się, że współpraca z Russia United Aircraft Corporation doprowadzi do stworzenia samolotu szerokokadłubowego, który będzie rywalizował w generującym olbrzymie zyski segmencie zdominowanym przez Airbusy A330 i Boeingi 777.