ESA stawia na napęd elektryczny dla satelitów

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) będzie nawiązywać partnerstwa z prywatnymi firmami w celu wyprodukowania i przetestowania napędu elektrycznego dla przyszłych satelitów telekomunikacyjnych. Pośrednio ma to też wpłynąć na zmniejszenie kosztów wynoszeniu satelitów na docelowe orbity oraz zwiększaniu ich żywotności.

ESA stawia na napęd elektryczny. Czy słusznie?
ESA stawia na napęd elektryczny. Czy słusznie?materiały prasowe

Wstępną decyzja z w tej sprawie została podjęta 21 listopada zeszłego roku przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA) podczas Rady Ministerialnej. Miał to być odzew na ogłoszoną informację przez firmę Boeing o chęci wyprodukowania satelity komunikacyjnego z wykorzystaniem napędu elektrycznego.

30 listopada SES S.A. (Euronext Paris and Luxembourg Stock Exchange: SESG) ogłosiło, że będzie brało udział w nadchodzącym programie ELECTRA, będącym częścią ARTES-33 (Advanced Research in Telecommunications Systems), organizowanym przez ESA. Firma SES jest jednym z największych operatów satelitarnych z 52 satelitami geostacjonarnymi.

Państwa członkowskie ESA uzgodniły wytyczne dla umowy partnerskiej pomiędzy nimi i SES na poczet programu ELECTRA. Projekt ma na celu opracowanie, wdrażanie oraz uruchamianie i eksploatowanie platformy satelitarnej z napędem elektrycznym zamiast powszechnie używanych napędów chemicznych. Celem tego projektu będzie wdrożenie tego typu napędu dla satelitów geostacjonarnych.  Ma to na celu zmniejszeniu ryzyka doprowadzenia i utrzymywania na orbicie geostacjonarnej. Pozwoliłoby to zwiększenie ładowności satelity lub używanie mniejszej rakiety nośnej. Satelity nowej generacji z napędem całkowicie elektrycznym będą używać jonowe silniki o napędzane ksenonem.

- Wprowadzenie [europejskiego] napędu elektrycznego w satelitach będzie wielkim krokiem naprzód dla firm komercyjnych, poprzez pogłębiana miniaturyzacji i zmniejszaniu ryzyka biznesowego - oznajmiła swoja stanowisko ESA.

Źródło informacji (SES)

Piotr Lewkowicz

Kosmonauta
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas