Japoński Maglev z nowym rekordem prędkości

Japoński pociąg Maglev należący do Central Japan Railway ustanowił nowy rekord prędkości – donosi The Wall Street Journal.

Japoński Maglev
Japoński MaglevAFP

Maszyna pomknęła z prędkością 603 km/h, czym poprawiła rekord z 2003 roku o 25 km/h. Stało się to na 42 km torze testowym, położonym na zachód od Tokio.

Tak zawrotne prędkości pozostaną poza zasięgiem pasażerów, ponieważ komercyjnie działający skład nie przekroczy 505 km/h. Przewidziana dla niego trasa z Tokio do Nagoi zostanie uruchomiona dopiero w 2029 roku. Pokonanie jej tym superszybkim pociągiem zajmie 40 min, czyli ponad dwa razy szybciej niż obecnie.

Japonia chce się podzielić technologią Maglev ze Stanami Zjednoczonymi, które planują połączenie kolejami wysokich prędkości Nowego Jorku z Waszyngtonem. Podobnym przedsięwzięciem zainteresowana jest również Kalifornia.

Można wyróżnić dwa systemy kolei magnetycznych. W obu przypadkach nie ma styku pojazdu z torem. Jest to możliwe dzięki unoszeniu elektromagnetycznemu poprzez odpychanie (Maglev) lub przyciąganie (Transrapid) magnesów stałych lub układu elektromagnesów ułożonych w torze i pojeździe.

Poniżej znajduje się materiał wideo z ubiegłorocznych testów.

Testowe linie kolei magnetycznej Transrapid funkcjonują w Niemczech i Japonii, przy czym jedyna działająca komercyjnie linia znajduje się w Chinach.

Poniżej natomiast przedstawiamy zestawienie najszybszych pociągów świata. Od maszyn europejskich, przez chińskie oraz tureckie, a kończąc na arabskich:

Najszybsze pociągi świata

Są piękne, szybkie i bardzo wygodne. Może kiedyś podobne pojawią się na naszych polskich torach...

Turecki YHT. Na trasie osiąga 250 km/h Wikipedia
Brytyjski High Speed 2 - projekt w trakcie realizacji materiały prasowe
Superszybka kolej w Arabii Saudyjskiej połączy Mekkę i Medynę. Na trasie rozpędzi się do 321 km/h materiały prasowe
Włoski pociąg Italo. Za produkcję maszyny odpowiada Alstom, ale wygląd jest wspólnym dziełem szefa francuskiego SNCF i prezesa Ferrari - Luca Cordero di Montezemolo. Na trasie ma się rozpędzić do 360 km/h materiały prasowe
Amerykański Acela Express. Na trasie osiąga prędkość 240 km/h AFP
Niemiecki ICE train. Prędkość maksymalna - 406 km/h AFP
Pociąg przewoźnika Thalys obok lokomotywy z 1940 roku AFP
Francuski TGV. Jego prędkość maksymalna to 574,8 km/h AFP
Pociąg przewoźnika Eurostar, który obsługuje połączenia na trasie pomiędzy Londynem, Paryżem i Brukselą. Na trasie osiąga prędkość około 300 km/h AFP
Japoński pociąg Hayabusa. Na trasie osiąga prędkość ok. 300 km/h AFP
Japoński Shinkansen - dzisiaj te pociągi jeżdżą z prędkością 300 km/h. Japonia uważana jest zresztą za kolebkę superszybkich pociągów AFP
Chiński CRH (China Railway High-Speed). Na trasie Guangzhou - Wuhano jechał ze średnią prędkością 350 km/h AFP
Hiszpańaski AVE (Alta Velocidad Espanola). Na trasie osiąga prędkość 350 km/h AFP
Japoński pociąg kolei magnetycznych Maglev. Jego prędkość maksymalna to 452 km/h. AFP
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas