Japoński Maglev z nowym rekordem prędkości

Japoński pociąg Maglev należący do Central Japan Railway ustanowił nowy rekord prędkości – donosi The Wall Street Journal.

Japoński Maglev
Japoński MaglevAFP

Maszyna pomknęła z prędkością 603 km/h, czym poprawiła rekord z 2003 roku o 25 km/h. Stało się to na 42 km torze testowym, położonym na zachód od Tokio.

Tak zawrotne prędkości pozostaną poza zasięgiem pasażerów, ponieważ komercyjnie działający skład nie przekroczy 505 km/h. Przewidziana dla niego trasa z Tokio do Nagoi zostanie uruchomiona dopiero w 2029 roku. Pokonanie jej tym superszybkim pociągiem zajmie 40 min, czyli ponad dwa razy szybciej niż obecnie.

Japonia chce się podzielić technologią Maglev ze Stanami Zjednoczonymi, które planują połączenie kolejami wysokich prędkości Nowego Jorku z Waszyngtonem. Podobnym przedsięwzięciem zainteresowana jest również Kalifornia.

Można wyróżnić dwa systemy kolei magnetycznych. W obu przypadkach nie ma styku pojazdu z torem. Jest to możliwe dzięki unoszeniu elektromagnetycznemu poprzez odpychanie (Maglev) lub przyciąganie (Transrapid) magnesów stałych lub układu elektromagnesów ułożonych w torze i pojeździe.

Poniżej znajduje się materiał wideo z ubiegłorocznych testów.

L0系12両走行シーン

Testowe linie kolei magnetycznej Transrapid funkcjonują w Niemczech i Japonii, przy czym jedyna działająca komercyjnie linia znajduje się w Chinach.

Poniżej natomiast przedstawiamy zestawienie najszybszych pociągów świata. Od maszyn europejskich, przez chińskie oraz tureckie, a kończąc na arabskich:

Turecki YHT. Na trasie osiąga 250 km/h
Brytyjski High Speed 2 - projekt w trakcie realizacji
Superszybka kolej w Arabii Saudyjskiej połączy Mekkę i Medynę. Na trasie rozpędzi się do 321 km/h
Włoski pociąg Italo. Za produkcję maszyny odpowiada Alstom, ale wygląd jest wspólnym dziełem szefa francuskiego SNCF i prezesa Ferrari - Luca Cordero di Montezemolo. Na trasie ma się rozpędzić do 360 km/h
+10
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas