Nowe silniki rakietowe rosyjskiej firmy

Firma NPO Energomasz ukończyła prace nad nowym silnikiem do wynoszenia na orbitę lekkich rakiet Sojuz 2.1v, które niebawem wejdą do użytku.

Jak twierdzi Władimir Sołncew, przedstawiciel firmy NPO Energomasz, zostały już przeprowadzone wszystkie testy nowego silnika o nazwie RD-193, który będzie zasilał dolny stopień rakiety Sojuz 2.1v. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja techniczna tej jednostki napędowej.

Pierwszy start rakiety Sojuz 2.1v na orbitę miał się odbyć na początku 2013 roku z portu kosmicznego Plesieck, niemniej jednak w związku z opóźnieniem w montażu rakiety operacja ta została przesunięta na drugą połowę tego roku. Początkowo, w pierwszych misjach tej nowej rakiety, do zasilania pierwszych stopni wykorzystane zostaną stare silniki NK-33. Te jednostki napędowe zostały wyprodukowane w latach siedemdziesiątych ubiegłego stulecia na potrzeby budowy rosyjskiej, księżycowej rakiety N-1.

Przedstawiciel NPO Energomasz wyjaśnił, iż firma posiada na stanie jeszcze 20 sztuk silników NK-33, które obecnie nie są już produkowane. Taka ilość tych jednostek napędowych powinna wystarczyć do przeprowadzenia kilku startów nowej rakiety, nim dojdzie do pełnego wdrożenia opisywanego w tym artykule silnika RD-193.

Rakieta Sojuz 2.1v jest zmodernizowaną wersją innej rakiety z tej rodziny - Sojuz 2.1b. Od swoich obecnie latających sióstr (2.1a i 2.1b) odróżnia się brakiem bocznych dopalaczy (bloki B, V, G i D). Rakieta będzie mogła wynieść ok. 2,8 tony ładunku na niską orbitę okołoziemską.

Źródło informacji (NPO Energomasz)

Piotr Lewkowicz

Reklama

Źródło informacji

Kosmonauta
Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | rakieta | Sojuz 2 | Rosja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy