Nowy pomysł na utylizację odpadów promieniotwórczych

Pluton jest używany w elektrowniach jądrowych na całym świecie, ale odpady promieniotwórcze są trudne do utylizacji. Już wkrótce może się to zmienić.

Naukowcy z Uniwersytetu Florydy przeprowadzili dogłębne badania nad właściwościami chemicznymi plutonu i twierdzą, że ten ciężki pierwiastek zachowuje się znacznie prościej, niż nam się do tej pory wydawało. Pluton reaguje podobnie jak lżejsze żelazo i nikiel. Ta obserwacja może nam pomóc w opracowaniu nowych sposobów postępowania z odpadami promieniotwórczymi.

- To, co sprawia, że odkrycie jest tak interesujące to fakt, że pierwiastek uważany za skomplikowany i egzotyczny, tak naprawdę jest prosty. Wtedy wyobraźnia chemika zaczyna szaleć i myślisz "wow, mógłbym połączyć tę klasę związków z wieloma innymi rodzajami ciężkich pierwiastków". Mógłbym użyć innych ciężkich pierwiastków, takich jak uran czy berkel - powiedział prof. Thomas Albrecht-Schmitt.

Naukowcy odkryli rodzaj transferu elektronów w związku składającym się z dwóch atomów plutonu. Elektrony poruszały się tam i z powrotem między nimi, a to coś, czego nie oczekiwano w takim układzie. Zjawisko to jest natomiast powszechne w prostszych atomach. Naukowcy wiedzieli, że dzieje się coś niezwykłego, a sam związek miał niezwykły kolor: brązowy.

- Pluton wytwarza dzikie, żywe kolory. Może to być fioletowy lub czarno-niebieski. Tym razem związek miał brązowy odcień, jak piękna czekolada. KIedy zobaczyliśmy ten kolor, wiedzieliśmy, że jest w nim coś niezwykłego - dodał Albrecht-Schmitt.

Konfiguracja elektronów danego pierwiastka jest kluczowa do interakcji, w jakie jest w stanie zachodzić. Pluton z 94 elektronami i kilkoma orbitalami wydaje się być jednym z najbardziej złożonych pierwiastków chemicznych. Nowe odkrycie może pozwolić na opracowanie nowego rozwiązania do przechowywania i dystrybucji odpadów promieniotwórczych.

Dowiedz się więcej na temat: pluton | Elektrownia jądrowa