Odkryto bakterie, które rozłożą odpady radioaktywne

​Odpady promieniotwórcze wciąż są wielkim problemem, nawet najnowocześniejszych elektrowni atomowych. Pomóc je rozkładać mogą bakterie.

Uczeni z University of Manchester odkryli ekstremofilne bakterie, żyjących wręcz w niewyobrażalnie alkalicznych warunkach, które są zbliżone do tych charakterystycznych dla miejsc składowania odpadów nuklearnych. Chodzi tu głównie o żywice epoksydowe, obudowy paliw jądrowych, szlam chemiczny czy napromieniowane materiały, nazywane ogólnie odpadami średnioaktywnymi (ILW).

Obecnie takie odpady najczęściej umieszcza się w podziemnych sarkofagach, zalane cementem lub asfaltem. Gdy jednak dostanie się do nich woda gruntowa, może zajść szereg reakcji chemicznych, przez co materiałom radioaktywnym łatwiej przedostać się do środowiska.

Bakterie, o których mowa, doskonale radzą sobie z życiem w środowisku zasadowym, gdyż żywią się kwasem izosacharynowym. Nie straszny im także brak tlenu, gdyż mogą oddychać żelazem lub azotanami. Teraz naukowcy będą chcieli sprawdzić, jak mikroby poradzą sobie z materiałami radioaktywnymi. Prognozy są pozytywne.

Dowiedz się więcej na temat: bakterie | odpady radioaktywne