Solar Impulse 2 - samolot, który poleci dookoła świata, gotowy

9 kwietnia 2014 r. w Payerne w Szwajcarii Bertrand Piccard oraz André Borschberg zaprezentowali Solar Impulse 2 - nowy, jednoosobowy samolot solarny zaprojektowany, aby podjąć wyzwanie lotu dookoła świata wyłącznie dzięki energii słonecznej, bez paliwa, już w 2015 roku.

Solar Impulse 2
Solar Impulse 2 materiały prasowe

Solar impulse jest efektem współpracy pomiędzy dwoma mężczyznami, którzy podjęli się zrealizowania projektu uznanego za niemożliwy do wykonania przez środowiska eksperckie. Podczas gdy Bertrand Piccard,  psychiatra oraz odkrywca, pozyskiwał partnerów do sfinansowania projektu oraz promował czyste technologie (później zatwierdzone przez wiele autorytetów z obszaru polityki), inżynier i przedsiębiorca André Borschberg zgromadził grupę 80 specjalistów.  Dzisiejsza prezentacja nowego projektu Solar Impulse 2 - najbardziej rewolucyjnego samolotu wszechczasów, stworzonego w celu przelotu dookoła świata, to efekt 12 lat kalkulacji, symulacji, prac konstruktorskich oraz testów.

- Wizja nic nie znaczy, dopóki nie jest poparta działaniami. Poprzez projekt Solar Impulse 1, zdobywcę aż 8 światowych rekordów, pierwszy samolot solarny zdolny do lotu nocą, który przekroczył dwa kontynenty oraz przefrunął nad Stanami Zjednoczonymi, pokazaliśmy, że czyste technologie, odnawialne źródła energii, mogą osiągnąć to, co wydawało się niemożliwe. Teraz musimy mierzyć nawet wyżej - mówi Bertrand Piccard, twórca i przewodniczący projektu Solar Impulse.

Aby lot dookoła świata zakończył się sukcesem, Solar Impulse 2 musi dokonać tego, czego żaden inny samolot wcześniej nie dokonał - lecieć bez paliwa z tylko jednym pilotem na pokładzie, nieprzerwanie przez pięć dni i nocy, pokonując oceany i kolejne kontynenty. To wyzwanie, dla którego ten samolot został stworzony. Samolot solarny z jednym miejscem na pokładzie ma ogromne skrzydło długości 72 metrów przy wadze zaledwie 2300 kg, generuje osiągi aerodynamiczne oraz wydajność energii większe niż cokolwiek do tej pory. W samolocie znalazł się kokpit o pojemności 3,8 m3, wyposażony w elementy niezbędne pilotowi do przeżycia tygodniowego lotu. Jednocześnie, w celu maksymalizacji wydajności energii, kabina nie utrzymuje stałego ciśnienia i nie jest ogrzewana - co stanowi kolejne wyzwanie dla pilota pod względem wytrzymałościowym.

Bertrand Piccard oraz André Borschberg
Bertrand Piccard oraz André Borschberg materiały prasowe

Loty testowe rozpoczną się w maju, a będą poprzedzone przelotami treningowymi nad Szwajcarią. Próba podjęcia pierwszego solarnie napędzanego lotu dookoła świata jest zaplanowana na marzec 2015 w rejonie Zatoki Perskiej.  Solar Impulse odbędzie lot kolejno nad Morzem Arabskim, Indiami, Birmą, Chinami, Pacyfikiem, Stanami Zjednoczonymi, Oceanem Atlantyckim, Południową Europą lub Północną Afryką, zanim zamknie pętlę wracając do punktu startowego. Zaplanowane są lądowania co kilka dni, w celu zmiany pilota oraz organizacji wystąpień publicznych dla władz, szkół oraz uniwersytetów.

O Solar Impulse

Szwajcarscy pionierzy Bertrand Piccard oraz  André Borschberg są założycielami, pilotami oraz siłą życiową stojącą za projektem Solar Impulse, pierwszym samolotem mogącym lecieć dzień i noc bez paliwa oraz bez emitowania zanieczyszczeń - samolotem, w którym podejmą próbę pierwszego lotu solarnego dookoła świata w 2015 roku. Solar Impulse jest unikalną przygodą mającą na celu ponowne tchnięcie emocji w naukowe badania. Jest także podniebnym laboratorium, które toruje drogę innowacyjnym technologicznym rozwiązaniom zdolnym sprostać i stawić czoło obecnym wyzwaniom. Jest także wizją która prowadzi każdego z nas do bycia pionierem w codziennym życiu. Ten rewolucyjny jednoosobowy samolot wykonany z włókna węglowego jest wyposażony w 72-metrowe skrzydło (większe niż Boeing 747-8I), przy wadze zaledwie 2300 kg, która równa się wadze samochodu.

17 000 komórek solarnych wbudowanych w skrzydło zasila cztery silniki elektryczne (o mocy 17,5 KM każde) w odnawialną energię. W ciągu dnia, komórki solarne ładują litowe baterie o wadze 633 kg, które pozwalają samolotowi kontynuować lot nocą i tym samym zachować właściwie nieograniczoną autonomię.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas