Chiny mają C919, swój pierwszy samolot pasażerski. Koniec duopolu Boeinga i Airbusa?

Filip Mielczarek

Filip Mielczarek

Aktualizacja

Chiny w końcu przełamały globalny duopol Boeinga i Airbusa w kwestii dostarczania samolotów dla linii lotniczych. To historyczne wydarzenie dla tego kraju. Pierwszy seryjnie produkowany samolot pasażerski COMAC C919 właśnie trafił do klienta.

Chińczycy przełamują monopol Boeinga i Airbusa swoim samolotem COMAC C919
Chińczycy przełamują monopol Boeinga i Airbusa swoim samolotem COMAC C919sinodefenceforumTwitter

Chiny od dawna chciały rzucić wyzwanie wielkim amerykańskim i europejskim koncernom lotniczym w postaci Boeinga i Airbusa, w kwestii produkcji i dostarczania do linii lotniczych samolotów pasażerskich. Teraz wreszcie stało się to rzeczywistością.

Pierwszy w historii Chin samolot pasażerski COMAC C919 właśnie trafił do przewoźnika. Mowa tutaj o rodzimej linii China Eastern Airlines (CEA) z siedzibą w Szanghaju. C919 to samolot dostępny obecnie tylko w wersji pasażerskiej. Spełnia on wszystkie międzynarodowe standardy bezpieczeństwa lotów i jest następcą mniejszego regionalnego odrzutowca ARJ21, który trafił do produkcji jakiś czas temu.

Chiny mają swój pierwszy pasażerski samolot

Maszyna otrzymała już oznaczenie B-919A. Pierwszy lot z pasażerami na pokładzie dla China Eastern Airlines odbędzie się już na początku stycznia. Przewoźnik na dobry początek zamówił 20 maszyn, ale nie wyklucza, że będzie ich więcej, jeśli spełnią pokładane w nich nadzieje. Na razie C919 nie może odbywać lotów międzynarodowych.

Obecnie trwa jego certyfikacja przez agencje lotnicze innych krajów, m.in. przez EASA i FAA. Bez uzyskania międzynarodowego certyfikatu, C919 będzie mógł latać tylko w Chinach lub krajach uznających chińskie regulacje lotnicze. Niestety, takich jest mało, co oznacza mniejsze wpływy dla przewoźnika.

COMAC C919, czyli chińska konkurencja dla Boeinga i Airbusa

COMAC C919 jest maszyną, która była budowana i testowana przez ostatnie 11 lat w takich miastach jak: Szanghaj, Yanliang, Dongying i Nanchang. Jednak było warto inwestować w narodowy samolot pasażerski, ponieważ teraz producent może z powodzeniem konkurować na rynku z takimi gigantami jak amerykański Boeing czy europejski Airbus.

C919 to dwusilnikowy odrzutowiec, który w zależności od konfiguracji będzie mógł pomieścić od 150 do niemal 200 pasażerów. Jego zasięg określono, w zależności od wersji, na od 4 tysięcy do 5,5 tysiąca kilometrów. Będzie to także bezpośrednia konkurencja dla najpopularniejszych samolotów pasażerskich świata, w postaci Boeinga 737 i Airbusa A320.

Samolot charakteryzuje się zaawansowaną konstrukcją aerodynamiczną, układem napędowym i technologiami materiałowymi, a także niższą emisją dwutlenku węgla i wyższą efektywnością paliwową, niż samoloty, które zamierza zastąpić.

Chiński C919 to nowoczesny i bardzo komfortowy samolot

C919 ma również wysokość przejścia 2,25 metra, dzięki czemu nawet najwyżsi pasażerowie mogą wygodnie wejść na pokład i zasiąść w wygodnych fotelach. Samolot ma bardzo wydajny system filtracji powietrza zgodny ze standardami branżowymi, system oświetlenia skoncentrowany na pasażerach oraz dwadzieścia 12-calowych rozkładanych ekranów, na których można odtwarzać filmy w wysokiej rozdzielczości.

Producent poinformował, że na dzień 28 listopada, na C919 złożono już 610 zamówień, a na kolejne 659 podpisano listy intencyjne. Dodatkowo umowy na 47 samolotów mogą zostać podpisane jeszcze w tym miesiącu. Oznacza to, że COMAC zebrało już w sumie zobowiązania na 1314 samolotów od kilkudziesięciu przewoźników z całego świata.

„Drwale i inne opowieści Bieszczadu”: Dżygitówka, czyli kaskaderska jazda konnaPolsat Play
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas