Drony staną się "niewidoczne". Pomoże w tym projekt… Leonarda da Vinci
Nowe badanie przeprowadzone przez Johns Hopkins University sugeruje, że urządzenie wynalezione przez Leonarda da Vinci ponad 500 lat temu może stanowić klucz do opracowania cichszej technologii dronów.

Zespół Johns Hopkins University, który postanowił ponownie zajrzeć do szkicowników Leonarda da Vinci, odkrył, że jego koncepcja "śruby powietrznej", czyli prototypu śmigłowca sprzed ponad 500 lat, może przynieść rewolucję w technologii dronów, zwłaszcza pod względem redukcji hałasu. Współczesne drony emitują często nieprzyjemny dźwięk generowany przez śmigła tnące powietrze, wystarczy tylko przypomnieć o "kosiarkach", jak Ukraińcy ze względu na charakterystyczne brzmienie nazywają często irańskie drony Shahed.
Wraca pomysł turbiny sprzed 500 lat
I chociaż w zastosowaniach wojskowych to dobrze i źle jednocześnie, zależy od strony konfliktu, w kontekście potrzeb cywilnych oznacza wyłącznie problemy - wraz z coraz szerszym cywilnym użyciem bezzałogowców, choćby w zakresie dostaw, problem zanieczyszczenia hałasem rośnie, więc badacze zmuszeni są szukają nowych rozwiązań. Co prawda nikt nie spodziewał się raczej, że sięgną po rozwiązania sprzed 500 lat, ale jeśli tylko mają pomóc.
Zwłaszcza że Leonardo da Vinci, choć znany głównie z "Mona Lisy" czy "Ostatniej Wieczerzy", był również pionierem inżynierii lotniczej. W XV wieku zaprojektował jednołopatową spiralną konstrukcję, tzw. śrubę powietrzną, która miała generować siłę nośną podobnie jak współczesne wirniki. Pomysł ten dotąd rzadko był analizowany pod kątem praktycznego zastosowania, ale jak mówi prof. Rajat Mittal z Johns Hopkins University, to właśnie ta konstrukcja zainspirowała ich badania.
Cichsze drony do zadań specjalnych?
Zespół prof. Mittala stworzył komputerową symulację nowoczesnej wersji tej konstrukcji, aby sprawdzić, czy spiralny kształt ma potencjał ograniczenia hałasu. Wyniki porównano z klasycznym dwupłatowym wirnikiem i jak się okazało, spiralna konstrukcja potrzebuje mniej energii i emituje mniej hałasu przy tej samej sile nośnej. Dzięki spiralnej geometrii, wirnik inspirowany skuteczniej tłumi zakłócenia generowane przez wiry powietrzne uderzające w krawędzie ostrzy - główne źródło nieprzyjemnego dźwięku w dronach.
Naszym celem było połączenie inspiracji historycznej z nowoczesnymi obliczeniami, by przemyśleć projekt nowoczesnego, cichszego drona
Naukowcy sugerują, że technologia inspirowana tym renesansowym rozwiązaniem może sprawdzić się wszędzie tam, gdzie liczy się cicha praca, np. w operacjach wojskowych, ratownictwie, a nawet dostawach nocnych. Zanim jednak do tego dojdzie i badacze zbudują gotowy dron, chcą jeszcze sprawdzić wytrzymałość konstrukcji i jej stabilność.