Kolejne zakłócenia GPS. Rosjanie nie próżnują

Na jaw wychodzą kolejne próby zakłócania sygnału GPS nad Europą. Wśród państw zagrożonych zakłóceniami znajduje się Polska, jak również kraje Europy Północnej. Coraz więcej problemów odnotowują samoloty pasażerskie na regularnych trasach.

Kolejne zakłócenia sygnału GPS.
Kolejne zakłócenia sygnału GPS.123RF/PICSEL

Rosjanie zakłócają sygnał GPS

Od wielu miesięcy docierają do nas informacje o próbach zakłócania sygnału GPS nad Europą. Wielokrotnie okazywało się, że źródłem zakłóceń jest rosyjski Kaliningrad. Rosjanie w ten sposób mogą nie tylko testować swoje mechanizmy do zakłócania sygnałów satelitarnych, ale również sprawdzać, z jaką skutecznością ich narzędzia działają na terenie centrum kontynentu. Z uwagi na nasze położenie, częstym "obiektem ataków" jest Polska.

Dziś szybki rzut oka na stronę gpsjam.com pokazuje nam, że zakłóceń nad Polską praktycznie nie ma. Gorzej wygląda sytuacja w państwach bałtyckich oraz we Finlandii:

Zrzut ekranu/gpsjam.orgmateriał zewnętrzny

Gorzej wyglądała sytuacja 17 kwietnia 2024 roku. Zaledwie niespełna tydzień temu zasięg zakłóceń był znacznie większy i obejmował część polskiego terytorium, zwłaszcza na północy i w centrum kraju. Zakłócenia dotarły również do m.in. Niemiec i Szwecji:

Zrzut ekranu/gpsjam.orgmateriał zewnętrzny

Warto zaznaczyć, że cele ataków hakerskich i sabotowania działania systemu GPS to nie tylko infrastruktura militarna czy jednostki podczas ćwiczeń. Problem dotyczy również osób podróżujących.

Samoloty cywilne a sygnał GPS

Jak donoszą brytyjskie media, w ostatnich miesiącach znacznie zwiększyła się skala hakerskich ataków na sygnał GPS ze strony Rosji. O ile w ubiegłym roku odnotowywano około 50 zakłóceń w tygodniu, tak w samym tylko marcu bieżącego roku liczba ataków przekraczała nawet 300. Oczywistym jest, że tak częste problemy na dużą skalę wpływają również na ruch lotniczy.

O ile samoloty nie wykorzystują tylko sygnału GPS, to jest o jednym z elmentów nawigacyjnych. Szacuje się, że łącznie problemy napotkano podczas ponad 40 tysiącach lotów nad Europą. Wielokrotnie zgłaszali je piloci Ryanair, Wizzair, a nawet polskiego LOT-u czy innych większych przewoźników.

Istnieje kilka protokołów bezpieczeństwa mających na celu ochronę systemów nawigacyjnych w samolotach pasażerskich. Zagłuszanie GPS nie ma bezpośredniego wpływu na nawigację statku powietrznego i chociaż problem jest znany, to nie oznacza on jednoznacznie, że samolot został celowo zakłócony.
Glenn Bradley, Urząd Lotnictwa Cywilnego UK

GPS a samolot

Czy takie zakłócenia są niebezpiecznie? Na pewno stanowią pewne utrudnienie dla pilotów, jak i załóg naziemnych. Zakłócenia sygnału GPS mogą sprawiać, że pilot otrzymuje błędne wskazania dotyczące położenia maszyny. Może pojawić się fałszywy komunikat o niebezpiecznej odległości do danego obiektu. Utrudnione może tez być dokładne zlokalizowanie samego samolotu.

Do tej pory nie stwierdzono żadnych katastrof wywołanych zakłóceniami ze strony Rosji.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Legenda o potworze z Loch Ness wciąż żywaDeutsche Welle
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas