O tych inwestycjach informowaliśmy was w 2022 r. Co się wydarzyło?

Oprócz odkryć naukowych i nowinek technologicznych w 2022 roku informowaliśmy Was o kilku dużych inwestycjach w Polsce. Przypomnijmy, o czym mogliście przeczytać w Geekweeku.

Choć 2022 rok w dużej mierze zdominowała tematyka agresji Rosji na Ukrainę i negatywnych konsekwencji gospodarczych, które były z tym związane, to mogliśmy Was również informować o ważnych inwestycjach. Przypomnijmy kilka z nich.

Elektrownia atomowa w Polsce

O ograniczeniu wytwarzania energii z węgla i zwiększenia udziału odnawialnych źródeł energii i atomu mówi się w Polsce od wielu lat. Jednak 2022 rok zapisze się w kalendarzu ważnych dat rozwoju energetyki wiatrowej w Polsce.

Wiemy już, że inwestycja zlokalizowana będzie w gminie Choczewo na Pomorzu. Lokalizację nazwano "Lubiatowo-Kopalino" i wybrano ją na podstawie badań środowiskowych i lokalizacyjnych. Uwzględniono w nich m.in. gęstość zaludnienia, właściwości terenu, środowisko przyrodnicze oraz istniejącą infrastrukturę (bliskość energetycznych sieci przesyłowych, dróg i kolei).

Reklama

Za lokalizacją przemawiać mają m.in.:

  • Brak dużych i stabilnych źródeł wytwórczych w regionie
  • Nieograniczony dostęp do wody chłodzącej
  • Możliwość transportu ładunków wielkogabarytowych drogą morską

Pierwszy duży reaktor wybuduje amerykańska Westinghouse Electric Company (WEC). Osobny projekt będzie zrealizowany przez koreańską spółką Korea Hydro & Nuclear Power (KHNP) oraz PGE. Nie podano jednak ostatecznych kosztów, jednak według analiz przeprowadzonych w sierpniu 2022 r. przez Polski Instytut Ekonomiczny, końcowy koszt budowy sześciu bloków w dwóch elektrowniach może wynieść nawet 184 mld zł. 

Przekop Mierzei Wiślanej

Duże inwestycje często wywołują skrajne emocje. Nie inaczej jest z Przekopem Mierzei Wiślanej. Flagowy projekt rządu krytykowany przez przyrodników. Główny cel to skrócenie trasy ze 139 km przez Cieśninę Pilawską do 68 km oraz uniezależnienie przepływu od decyzji strony rosyjskiej. Całość ma też zwiększyć dostępność transportową Elbląga. Łączny koszt inwestycji wyniósł prawie 2 mld złotych.

Obecnie jednak przekop pełni funkcje turystyczne. Statki, które chciałyby przepłynąć przez przekop i dotrzeć do Elbląga... utknęłyby na mieliźnie, gdyż nie została wykonana droga wodna do portu.

Centralny Port Komunikacyjny

Centralny Port Komunikacyjny ma zostać oddany do użytku pod koniec 2027 roku. Ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na obszarze około 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który będzie obsługiwał 40 mln pasażerów rocznie.

Na początku października spółka ogłosiła przetarg na wybudowanie obiektów wspierających lotnisko (Support Infrastructure Engineering - SIE). To m.in. wielopoziomowe parkingi, biura i hotele, obiekty cargo i obiekty handlowe. Do przetargu na pierwszą grupę obiektów  obejmującą m.in. więżę kontroli lotów, zgłosiło się 15 firm. Zakończono proces przyjmowania zgłoszeń, w dalszym ciągu trwa natomiast analiza propozycji i ofert, które napłynęły we wskazanym czasie. Zdaniem przedstawicieli CPK, rozstrzygnięcie ma mieć miejsce w okolicach stycznia 2023 roku.  Oba kontrakty, czyli pierwszy dotyczący infrastruktury pomocniczej (SIE) oraz drugi związany z przestrzenią użytkową itp. mają mieć wartość około 500 milionów złotych.

Budowa najdłuższego tunelu w Polsce

Trwa budowa najdłuższego tunelu w Polsce. Na 16-kilometrowym odcinku zlokalizowane są największe w Polsce tunele. Ich łączny koszt to 1,5 mld zł. Najdłuższym obiektem jest tunel o roboczej nazwie TS-26 o długości 2300 m. Przechodzi przez pasmo Gór Wałbrzyskich i Gór Kaczawskich. Drugi, TS-32 w pobliżu miejscowości Gostków ma długość 320 m.


Droga szybkiego ruchu w tym regionie ma na celu ułatwienie transportu międzynarodowego oraz lepsze skomunikowanie terenów przygranicznych z centralną częścią kraju. Skierowanie ruchu na S3 w założeniu ma zmniejszyć oddziaływanie na środowisko (zamiast bardziej rozproszonego na innych drogach będzie oddziaływanie liniowe) oraz poprawić komfort i bezpieczeństwo mieszkańców okolicznych miejscowości.

Rozbudowa portu kontenerowego w Gdańsku

W Gdańsku znajduje się największy port kontenerowy na Bałtyku i 15 w Unii Europejskiej. W ramach rozbudowy, która ruszyła 28 listopada powstanie trzeci terminal, dzięki czemu cały port dołączy do największych w UE. Dzięki swojej długości i głębokości terminal T3 będzie zdolny do obsługi największych statków kontenerowych na świecie. Jak informuje Baltic Hub (wcześniej DTC Gdańsk), operator terminala, powstanie również plac o powierzchni operacyjnej 36,5 ha. Mimo że ukończenie całości szacuje się na drugi kwartał 2025 r., to już w pierwszej połowie 2024 r., po ukończeniu pierwszej fazy budowy, będzie otwarty dla działalności komercyjnej.

Najdłuższa podwodna przeprawa w Polsce

Jeśli ktoś próbował przedostać się na wyspę Uznam, aby odwiedzić Świnoujście, prawdopodobnie spotkał się z długim oczekiwaniem na prom. Świnoujście jest 40-tysięcznym miastem położonym na wyspach Wolin i Uznam. Rozdziela je rzeka Świna, której pokonanie obecnie umożliwiają dwie przeprawy promowe. Jedna w obrębie miasta, druga na południe w okolicy zachodniego krańca wyspy Karsibór.

Tunel ma usprawnić ruch i zapewnić szybki, bezproblemowy przejazd.  Łączna szacunkowa długość inwestycji to około 3,2 km, z czego niespełna 1,5 km przypada na sam tunel. Jego średnica wynosi około 13,5 m, a w najgłębszym miejscu trasa będzie przebiegała 38 m p.p.m. Wartość brutto całego projektu to prawie 1 mld zł.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: CPK | przekop mierzei wiślanej
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy