Powstaje luksusowy, zeroemisyjny jacht. Technologię udostępnią za darmo

Ten luksusowy 69-metrowy jacht nie zużywa ani kropli paliwa kopalnego i każdy będzie mógł go skonstruować. Zobaczcie, jak wygląda jego budowa.

Powstaje nowy zeroemisyjny jacht. Technologię udostępnią za darmo
Powstaje nowy zeroemisyjny jacht. Technologię udostępnią za darmoVitters ShipyardFacebook

Trwają prace nad "żaglowcem bez paliw kopalnych" firmy Vitters, projektem 3094, lepiej znanym jako Projekt Zero. W listopadzie 2023 trafił do stoczni w Zwartsluis w Holandii, gdzie miało miejsce  położenie stępki. Obecnie trwają prace wyposażeniowe.

Jak poinformował branżowy serwis BOAT International, Projekt Zero ma być kamieniem milowym w żeglarstwie zorientowanym na zrównoważony rozwój, z możliwością pozyskiwania energii wiatrowej, cieplnej i słonecznej do zasilania jachtu i jego udogodnień.

Proponowany plan żagla generuje moc równą 1,5 megawata, czyli mniej więcej tyle samo energii, ile generuje typowa nowoczesna turbina wiatrowa o średnicy 70 metrów. Następnie hydrogenerator jest używany do przekształcenia energii kinetycznej w energię elektryczną, która zasila znaczną część jachtu. Są tu również zintegrowane z markizą jachtu i nadbudówką panele słoneczne, które mogą obracać się zdalnie, aby uchwycić jak najwięcej promieni. Ich wykonanie pozwala generować energię bez uszczerbku dla estetyki jachtu.

Marnix Hoekstra z Vripack przekazał, że firma musiała całkowicie przemyśleć projekt jachtu: - "Nie chodzi o ulepszenie tego, co mieliśmy, chodzi o najnowocześniejszą innowację". Aby się to udało, w skład projektu oprócz inwestorów weszli fizycy i architekci morscy ze studia Dykstra. Jacht ma zostać ukończony w 2025 roku. Co jednak najważniejsze, cała technologia budowy będzie udostępniona na licencji open source, aby inni również mogli rozpocząć wdrażanie rejsów zero-netto.

Ekologia nie tylko na lądzie

Do wprowadzania nowych rozwiązań prośrodowiskowych w transporcie lądowym zdążyliśmy się już chyba przyzwyczaić. Wszelkie rozwiązania pozwalające obniżyć lub nawet całkowicie wyeliminować spalanie paliw kopalnych stały się normą. Nie inaczej jest w transporcie wodnym, niezależnie od tego, czy mówimy o luksusowych prywatnych jachtach, czy o rekordowo dużych rejsowcach.

Projektanci coraz częściej sięgają po materiały naturalne, z recyklingu, lub takie, które można w 100 proc. temu recyklingowi poddać. Stosuje się nowoczesne rozwiązania zmniejszające tarcie, a tym samym ograniczenie spalania paliw kopalnych, zasilanie energię odnawialną lub z akumulatorów, bądź napędów hybrydowych.

Cóż, można powiedzieć, że dawniej istniał już zeroemisyjny transport i odbywał się żaglowcami wykonanymi z drewna. Z jednej strony można pokazać obecnie przykłady renowacji, które przywracają ponad 100-letnie jednostki do życia. Z drugiej strony projektanci dążą do zachowania co najmniej obecnych standardów jakości przy ograniczeniu ich wpływu na środowisko, na co pozwala obecna technologia.

***

Co myślisz o pracy redakcji Geekweeka? Oceń nas! Twoje zdanie ma dla nas znaczenie.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Ogromny humanoidalny robot będzie naprawiał linie kolejowe w JaponiiAFP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas