Wyciek danych. Bank ING blokuje karty Visa części klientów
ING Bank Śląski poinformował w wydanym przez siebie komunikacie o blokadzie nałożonej na część kart płatniczych wykorzystywanych przez klientów banku. Wszystko przez doniesienia o wycieku danych po stronie jednego z operatorów kart. Na razie nie wiadomo, o którą firmę chodzi.
ING - wyciek danych posiadaczy kart
Jak czytamy w oficjalnym oświadczeniu ING Banku Śląskiego, u jednego z operatorów kart płatniczych (nie wskazano konkretnej nazwy) miało dojść do wycieku danych posiadaczy i użytkowników kart. W takiej sytuacji bank zdecydował się na wdrożenie specjalnych środków bezpieczeństwa.
W nocy z piątku na sobotę otrzymaliśmy informację, że u jednego z operatorów naszych kart nastąpił wyciek danych. Wiemy, których kart mogło to dotyczyć, dlatego natychmiast zablokowaliśmy je, by nikt nie mógł ich wykorzystać w nieuprawniony sposób.
Dodatkowo poinformowano, że problem ten dotyczy jedynie niewielkiej części klientów banku. Sama instytucja zapewnia, że informacje i pieniądze klientów są bezpieczne. Cała procedura blokady kart została zainicjowana jako dodatkowy środek bezpieczeństwa.
Zablokowana karta Visa ING. Kogo dotyczy problem?
Chociaż ING Bank Śląski nie poinformował oficjalnie, o które karty chodzi, to problemy zgłaszali klienci korzystający z kart Visa. O tym, czy nasza karta została zablokowana, możemy zostać poinformowani np. przy próbie płatności lub chęci wypłaty pieniędzy z bankomatu. Na nasz numer telefonu przyjdzie stosowny SMS.
Jak się okazuje, nie ma powodów do paniki. Działanie zostało podjęte przez bank i ma na celu zapobieganie ewentualnym konsekwencjom domniemanego wycieku danych, który nastąpił po stronie operatora karty - nie zaś samego banku.
Oświadczenie VISA
Biuro prasowe obsługujące operatora kart VISA nadesłało naszej redakcji oświadczenie, jego treść jest następująca: - W przypadku, gdy sprzedawcy, nasi klienci lub partnerzy informują nas o jakichkolwiek chwilowych naruszeniach ich zabezpieczeń, które narażają informacje o rachunkach płatniczych na ryzyko, dbamy o to, by odpowiednie, potencjalnie dotknięte zdarzeniem banki otrzymały stosowną informację. Działania te wynikają z naszej roli w zakresie ochrony oraz zapewniania funkcjonowania ekosystemu płatności i pozwalają bankom na podjęcie odpowiednich kroków w celu ochrony posiadaczy kart. W ramach tego incydentu systemy Visa nie doznały żadnych naruszeń i nadal funkcjonują bez zakłóceń.
Blokada karty ING. Co robić?
Zablokowana karta w banku ING jest bezpieczna, jednak powinniśmy zastrzec ją przy pomocy aplikacji mobilnej. Możliwy jest również kontakt z bankiem ING poprzez numer telefonu +48323570012, jednak infolinia może być przeciążana - to z uwagi na wielu klientów próbujących dodzwonić się do banku. Najłatwiej będzie użyć do tego celu aplikacji mobilnej.
Aby móc ponownie korzystać z karty płatniczej przypisanej do swojego konta, będziemy musieli zamówić nową. Gdy ta zostanie wydana, będzie można jej używać przed dostarczeniem. Istnieje bowiem możliwość dodania takiej karty do płatności Google lub ApplePay.
ING - problemy współczesnego świata
Choć taka sytuacja może bardzo stresować, to warto pamiętać, że działania zostały podjęte w celu zapobiegania ewentualnym konsekwencjom. Poza tym, niestety, wycieki danych i ich ochrona (nawet kosztem blokady kart) są częścią współczesnego świata. A my nie chcemy tracić własnych pieniędzy.
Na razie nie wiadomo wiele na temat samego wycieku, jednak takich sygnałów nie można nigdy bagatelizować. Warto zaznaczyć, że wydanie nowej karty i jej wysyłka jest dla klientów ING Banku Śląskiego całkowicie bezpłatna.