Zastrzeżenie PESEL nie ochroni wszystkich pieniędzy. Ważny limit w banku

Od 1 czerwca 2024 roku instytucje finansowe w Polsce są zobowiązane do weryfikacji, czy numer PESEL klienta jest zastrzeżony. Nowe przepisy mają na celu ograniczenie kradzieży tożsamości i ochronę pieniędzy Polaków. Co więcej, zastrzeżenie danych ma chronić również przed wypłatą gotówki z banku przez osobę nieupoważnioną. Jednak warto wiedzieć, że zastrzeżenie numeru PESEL nie gwarantuje pełnej ochrony konta. Chroni jedynie przed kradzieżą przekraczającą limit określony przepisami.

Zastrzeżenie PESEL i trzy minimalne pensje

Od 1 czerwca 2024 roku instytucje finansowe muszą sprawdzać, czy numer PESEL klienta jest zastrzeżony przed zawarciem umów na różne produkty bankowe, takie jak konto, kredyt gotówkowy, limit odnawialny na koncie, kredyt hipoteczny, kartę kredytową oraz bankowość internetową i mobilną. Jeżeli numer PESEL jest zastrzeżony, banki nie mogą otworzyć nowych produktów ani zmienić warunków obecnych umów, co z jednej strony chroni przed kradzieżami i oszustwami, ale może też ograniczać elastyczność finansową klientów.

Reklama

Oprócz tego, zastrzeżenie PESEL ma wpływ również na wypłatę gotówki w oddziale banku. To sposób na oszustów, którzy usiłują wycofać pieniądze z konta np. za pomocą zgubionego lub podrobionego dowodu osobistego. Jednak to zabezpieczenie działa tylko wtedy, jeśli jednorazowa wypłata przekracza kwotę trzykrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę. Obecnie jest to 12 726 zł. Od 1 lipca 2024 roku, limit ten zostanie podniesiony do 12 900 zł.

Wprowadzenie limitu wypłat gotówki związanych z zastrzeżeniem PESEL może być postrzegane jako uciążliwość dla posiadaczy rachunków bankowych. Klienci, którzy chcą wypłacić większe kwoty, np. 20 000 zł, będą musieli najpierw anulować zastrzeżenie PESEL, co można zrobić elektronicznie poprzez platformę ePUAP lub w urzędzie gminy. Choć proces ten jest stosunkowo prosty, wymaga dodatkowego planowania i koordynacji przed wizytą w banku. Podobne procedury mogą być konieczne przy załatwianiu innych spraw, takich jak wyrobienie duplikatu karty SIM u operatorów telekomunikacyjnych czy sprzedaż nieruchomości u notariusza.

Przeczytaj też: Najlepsza funkcja mObywatela? Polacy ją kochają

Jak działa zastrzeżenie PESEL w banku?

Zastrzeżenie numeru PESEL w banku stanowi kluczowe narzędzie ochrony tożsamości przed potencjalnymi oszustami. Proces ten można przeprowadzić na kilka sposobów: za pomocą aplikacji mObywatel, przez stronę internetową www.gov.pl korzystając z profilu zaufanego, bądź osobiście podczas wizyty w urzędzie gminy lub miasta.

Osoba, która zastrzegła swój numer PESEL, nadal może korzystać z wielu usług i załatwiać ważne sprawy codzienne. Zastrzeżenie numeru nie wpływa na możliwość wizyt u lekarza, realizacji recept, czy zakupu biletów lotniczych. Również sprawy urzędowe mogą być załatwiane bez przeszkód, co jest szczególnie istotne dla tych, którzy muszą regularnie kontaktować się z administracją publiczną. Zastrzeżony PESEL nie ogranicza też prawa do głosowania w wyborach.

Aplikacja mObywatel zapewnia użytkownikom dodatkowy poziom bezpieczeństwa i kontroli dzięki powiadomieniom push. Użytkownicy będą otrzymywać informacje o każdej próbie weryfikacji statusu ich numeru PESEL, cofnięciu zastrzeżenia, a także o automatycznym ponownym zastrzeżeniu numeru. To narzędzie umożliwia bieżące monitorowanie wszelkich działań związanych z numerem PESEL, zapewniając tym samym szybkie reagowanie na potencjalne zagrożenia.

Przeczytaj też:

W tych miejscach nie podawaj numeru PESEL. Ważna zmiana

Sprzedajesz na Allegro i OLX? Tak skarbówka prześwietli twoje konto

Numer prywatny w telefonie. Jak go włączyć?

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zastrzeżenie numeru PESEL | PESEL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama