AI zabiera pracę modelkom. Są bardziej zagrożone niż programiści?

Sztuczna inteligencja wpływa na polski rynek pracy, szczególnie widać to wśród wysoko wykwalifikowanych pracowników. Wiele zawodów jest zagrożonych przez AI, a wśród nich są programiści, prawnicy i sekretarki. Ale wpływ sztucznej inteligencji widać także w innych branżach. Zmiany odnotować można na przykład w tym, jak wyglądają kampanie reklamowe.

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje rynek pracy. Niektórzy ucierpią na zmianach.
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje rynek pracy. Niektórzy ucierpią na zmianach.123RF/PICSEL

Sztuczna inteligencja wpływa na rynek pracy w Polsce

W niedawno opublikowanym raporcie Polskiego Instytutu Ekonomicznego pt. "AI na polskim rynku pracy" uwzględniono zawody, w których ludzie mogą wkrótce zostać zastąpieni przez sztuczną inteligencję. W badaniu nie tylko zaznaczono konkretne profesje, ale i wskazano inne kryteria dotyczące zagrożenia ze strony sztucznej inteligencji. Ustalono, że wpływ sztucznej inteligencji będzie znacznie bardziej odczuwalny wśród osób z wyższym wykształceniem, które wykonują związane z tym prace. Aż 44 proc. takich osób pracuje w 20. zawodach najbardziej narażonych na wpływ AI.

Według raportu w Polsce to głównie kobiety wykonują zajęcia, którym zagraża AI. W przypadku 20. najbardziej zagrożonych profesji kobiety stanowią 28 proc. zatrudnienia, a mężczyźni 17 proc. Choć może się wydawać, iż to niewiele - jest zgoła inaczej. Zagrożonymi przez AI profesjami zajmuje się bowiem obecnie aż 3,68 mln Polaków. Na co AI ma wpływ?

Wpływ sztucznej inteligencji na rynek pracy odczuwa wiele osób. Wśród nich są artyści i programiści, ale cierpi też branża modelingowa.
Wpływ sztucznej inteligencji na rynek pracy odczuwa wiele osób. Wśród nich są artyści i programiści, ale cierpi też branża modelingowa.123RF/PICSEL

Nie tylko programiści i prawnicy. Jakie zawody są zagrożone przez AI?

Obok specjalistów do spraw finansowych, specjalistów z dziedziny prawa, matematyków i programistów w raporcie uwzględniono też osoby pracujące np. w sekretariatach, muzeach i bibliotekach. Ogromny wpływ AI ma także na artystów. Coraz większe zainteresowanie wykorzystaniem sztucznej inteligencji odczuwalne jest w wielu sektorach.

Patrząc przez pryzmat postępującego ostatnimi czasy zastosowania sztucznej inteligencji w branży rozrywkowej i modowej - zagrożeni są też influencerzy i osoby, które zajmują się modelingiem. Przykłady zastępowania takich ludzi przez postacie wygenerowane przez AI się mnożą. Wśród nich jest choćby jedna z pierwszych kampanii w Polsce, której autorem był HalfPrice. Sieć wprowadziła na polski rynek kampanię reklamującą klub lojalnościowy, w której zaprezentowano modelki wygenerowane przez AI. Kolejnym z nich jest kampania marki Mango. Tutaj również zastąpiono prawdziwe fotomodelki sztucznie wykreowanymi personami - kolekcję marki prezentuje więc AI.

Modelki wygenerowane przez sztuczną inteligencję

Od dłuższego czasu sztuczna inteligencja zaczyna zastępować modelki. Zamiast inwestować w osobę zajmującą się modelingiem oraz cały zespół, który przygotuje ją do sesji i tę sesję wykona, marki sięgają po awatary kreowane przez AI. Mango jest jednym z wielu takich przedsiębiorstw. Jak przekazano, w tworzenie modelki i kampanii zaangażowanych było sporo osób - ale nie fotomodelka. O decyzji dotyczącej stworzenia kampanii z udziałem postaci AI marka poinformowała na swojej stronie.

- Wprowadzenie tej usługi na rynek jest częścią strategii "Earn" Planu Strategicznego Mango na lata 2024-2026, którego celem jest tworzenie wartości poprzez rozwój technologiczny, zarządzanie danymi i doskonałość operacyjną. Dzięki silnemu zaangażowaniu w innowacyjność firma Mango od 2018 r. opracowała kilkanaście platform uczenia maszynowego, które stosują sztuczną inteligencję w różnych punktach łańcucha wartości, takich jak ustalanie cen i personalizacja, a także w innych obszarach - podano.

Mango wykorzystało sztuczną inteligencję do stworzenia kampanii modowej.
Mango wykorzystało sztuczną inteligencję do stworzenia kampanii modowej.Mango/mangofashiongroup.commateriały prasowe

Wymiana zespołu. AI nie zastąpi wszystkich

Jak przebiega taki proces przygotowywania kampanii reklamowej z wykorzystaniem sztucznej inteligencji? Choć może się wydawać, że AI zastępuje cały szereg osób, to w rzeczywistości nie do końca tak to wygląda. Faktem jest jednak, że na miejsce niektórych z nich wchodzi kilku innych specjalistów. Na przykład pracownicy, którzy zawodowo zajmują się tworzeniem grafik i filmów z wykorzystaniem narzędzi sztucznej inteligencji. Jak to wygląda? Usprawnia proces i daje wiele możliwości, ale jednocześnie jak przekazała w rozmowie z innpoland.pl Anna Zborowska, która działa właśnie w tej profesji, AI wciąż jest tendencyjne w tworzeniu postaci.

- Tak, wcześniej w kampaniach zaczęły się pojawiać modelki plus size o różnorodnej urodzie i wyglądzie. A modelki AI to znów szczupłe piękne kobiety z dużym biustem. [...] Zdecydowanie najlepszy jest Midjourney. Kobiety tworzone dzięki temu narzędziu są najbardziej różnorodne i realistyczne. Podobny efekt daje Ideogram. Najsłabszy i najpopularniejszy jest Dall-E od Microsoftu, z którego można korzystać poprzez ChatGPT. Kobiety tam tworzone zawsze mają charakterystyczną gładką cerę, a tło często jest zablurowane. Postacie bywają przerysowane - zbyt intensywne nasycenie kolorów, za dużo ekspresji na twarzy - wyjaśniła Anna Zborowska.

W komunikacie prasowym Mango dotyczącym kampanii z modelką AI nakreślono, jacy specjaliści byli zaangażowani w tworzenie postaci i jak wyglądał ten proces:

Nad rozwojem kampanii współpracowały różne zespoły wewnętrzne, w tym między innymi dział projektowy, artystyczny i stylizacyjny Mango Teen, specjaliści od zbiorów danych i szkolenia modeli AI oraz studio fotograficzne. Proces tworzenia rozpoczął się od zrobienia prawdziwych zdjęć każdego ubrania z kolekcji. Wykorzystując prawdziwe zdjęcia, model generatywnej sztucznej inteligencji został przeszkolony, aby nauczyć się generować obrazy poprzez pozycjonowanie prawdziwych ubrań na modelu. Na tym etapie największym wyzwaniem było uzyskanie obrazów o jakości redakcyjnej podobnej do kampanii modowej, przy jednoczesnym zachowaniu cech odzieży i modela. Wreszcie, po wygenerowaniu obrazów za pomocą sztucznej inteligencji, zespół artystyczny wybrał, wyretuszował, edytował i opanował obrazy w studiu fotograficznym.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 88 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Czy sztuczna inteligencja jest niebezpieczna?Polsat
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas