Airbus A380 prawie wymarły. Teraz Global Airlines chce ich całą flotę

Jeszcze w 2021 roku ostatni Airbus A380 został dostarczony Emirates, po czym produkcja została zakończona, co miało zwiastować koniec ery superjumbo. Jednak A380 nie chce zostać zapomniany, a odrodzenie lotnictwa komercyjnego przywraca go do życia. Global Airlines, brytyjski start-up, buduje całą flotę Airbusów A380.

A380 prawie wymarł podczas pandemii
A380 prawie wymarł podczas pandemii Andrew Matthews / PA Images / ForumAgencja FORUM

Brytyjski start-up celuje w Airbusy superjumbo

Brytyjski start-up, Global Airlines, który ma na celu oferowanie lotów transatlantyckich od przyszłego roku, buduje całą flotę złożoną z Airbus A380. Na początek nabył 16-letniego A380 jako samolot inauguracyjny nowej floty. Aktualnie samolot jest w trakcie remontu.

To fantastyczny samolot, jeśli używasz go we właściwy sposób i na właściwych trasach. Będziemy starali się zainwestować znaczne kwoty w odnowienie A380, który już posiadamy, oraz tych, które zamierzamy wprowadzić do floty w przyszłości.
Mówi James Asquith, dyrektor generalny Global Airlines.

Wcześniej dyrektor generalny start-up Global Airlines założył Holiday Swap, platformę podróżniczą umożliwiającą zamianę domów, która obecnie jest spółką macierzystą Global. James Asquith jest również rekordzistą Guinnessa jako najmłodsza osoba, która odwiedziła wszystkie kraje świata.

Latałem około 280 różnymi liniami lotniczymi i siedziałem tam, obserwując, co jest dobre, co nie działa i co można poprawić. Zorganizowaliśmy to w sposób, który pozwala nam finansowo na wiele ekscytujących rzeczy, których żadna nowa linia lotnicza, która nie jest finansowana przez rząd, nie była w stanie zrobić w ciągu ostatnich 40 lat.

A380 prawie wymarł podczas pandemii

Zakupiony przez start-up A380 jest jednym z najwcześniejszych wyprodukowanych i pierwotnie dostarczonych do Singapore Airlines w 2008 roku, gdzie służył przez 10 lat. Następnie, właściciel samolotu firma Doric, która wydzierżawiła go Singapur, po zakończeniu pierwotnej umowy, wydzierżawiła A380 portugalskiej Hi Fly. Następnie sprzedawany był jako jedyny A380 dostępny do czarteru.

Pod koniec 2020 roku Hi Fly zakończył dzierżawę A380, który wrócił do właściciela, niemieckiej firmy handlującej samolotami Doric. Od tamtej pory samolot czekał na dwóch francuskich lotniskach w Tuluzie i Lourdes na kolejnego nabywcę. Airbus wyprodukował tylko 251 A380, a wycofanie modelu nastąpiło wcześniej w porównaniu z tym, co jest typowe dla samolotów szerokokadłubowych, czyli około 20 do 25 lat. 

Pierwszy A380 został zezłomowany już po 12 latach od pierwszego komercyjnego lotu. Rynek wtórny tego modelu praktycznie nie istnieje, ponieważ A380 zawsze miały problem ze znalezieniem nabywcy. Global Airlines jest pierwszą firmą od 2019 roku obsługującą A380 i pierwszą w historii, która zrobiła to z samolotem używanym.

Global będzie musiał wydać bardzo dużo pieniędzy na odnowienie samolotu, który już pomalowany został w nowe firmowe barwy. Cena katalogowa A380 w 2018 roku wynosiła 450 milionów dolarów za zupełnie nowy samolot. Cena używanego uzależniona jest od jego stanu technicznego. Może wynosić zaledwie 10 milionów, jeżeli jest całkowicie wyeksploatowany albo 40 milionów dolarów, jeżeli jest w stanie idealnym.

Global chce skupić się przede wszystkim na trzyklasowej kabinie ze zwykłą klasą ekonomiczną, biznesową i pierwszą. Ekonomia to jest pierwszy punkt na liście celów do realizacji. Będzie obsługiwała główne trasy transatlantyckie z Ameryką Północną, zaczynając od Nowego Jorku i Los Angeles. Siedzibę natomiast firma planuje założyć na londyńskim Gatwick.

Nie czas tracić ducha: Żołnierz po amputacji wraca na linię frontu w UkrainieDeutsche Welle
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas