Nawet 450 nowoczesnych wagonów dla PKP. Zobaczcie tylko ich wnętrze

Rozstrzygnięto przetarg na zakup nowych wagonów. Wartość całej inwestycji może wynieść ponad 6 mld zł. Ma być nowocześnie i wygodnie - PKP odchodzi od wyglądu, który nawet w zmodernizowanych składach trąci minionym wiekiem. Co ważne, za realizację projektu będzie odpowiadać polska firma.

Nowy wygląd wagonów dla PKP Intercity. Zmieni się też ich wnętrze
Nowy wygląd wagonów dla PKP Intercity. Zmieni się też ich wnętrzePKP Intercitymateriały prasowe

Firma H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych ma dostarczyć 300 wagonów z opcją kolejnych 150. Za opcję podstawową PKP Zapłaci 4 238 580 000,00 zł brutto, z dodatkowymi wagonami cena wzrośnie do 6 357 870 000,00 zł brutto.

Właśnie rozstrzygnęliśmy największy w historii spółki przetarg pod względem liczby pojazdów. Dzięki realizacji tego zamówienia w 2028 roku będziemy dysponować minimum 300 wagonami różnego typu, zaprojektowanymi w nowym designie, co pozwoli zaoferować pasażerom nowy standard podróży i zachęcić jeszcze więcej osób do korzystania z przejazdów dalekobieżnych.
Mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity

Nowe wagony dla PKP Intercity

W ramach przetargu zakupione zostaną wagony różnego typu. Po zakończeniu dostaw, w opcji podstawowej, park taborowy PKP Intercity będzie bogatszy o:

  • 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową;
  • 40 wagonów przedziałowych 2. klasy;
  • 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
  • 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami;
  • 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów;
  • 38 wagonów restauracyjnych;
  • 26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy.

W przypadku skorzystania z prawa opcji, które rozszerzy zamówienie do łącznie 450 wagonów, każda z wyżej wymienionych kategorii taboru będzie poszerzona o dodatkowe jednostki, od 13 do 40 sztuk. Nowe wagony rozpędzą się do 200 km/h.    

Nowe jednostki docelowo, po uzyskaniu homologacji, będą mogły obsługiwać trasy: Warszawa - Poznań - Berlin, Warszawa - Poznań - Szczecin, Warszawa - Katowice - Bohumin, Przemyśl - Kraków - Katowice - Wrocław - Berlin, Przemyśl - Kraków - Katowice - Wrocław - Szczecin, Gdynia - Poznań - Wrocław - Praga czy Kraków/Wrocław - Bohumin.

Wagony będą też homologowane na sieci kolejowe Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy.

Nowy design. Jest naprawdę dobrze

Jeżdżąc zmodernizowanymi wagonami, nie mogłem specjalnie narzekać. Można komfortowo podróżować nawet na dłuższych trasach, da się jechać z laptopem i pracować. Nowe wagony zdecydowanie łamią klasyczny wygląd. Już na pierwszy rzut oka widać bardziej przytulne wnętrza (wizualizacje ze stolikiem przypominają kameralną i klimatyczną kawiarnię). Nowe materiały, nowa kolorystyka, a nawet nastrojowe oświetlenie. Pasażerowie skorzystają m.in. z WiFi, systemu indywidualnego oświetlenia, gniazd elektrycznych i USB. Komfortową podróż zapewni też klimatyzacja i system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych.

Wagony obu klas zyskają dodatkową przestrzeń na bagaż, zlokalizowaną pod fotelami, które będą bardziej komfortowe. U przewoźnika widać również ukłon w stronę rodzin z małymi dziećmi. Nowe wagony mają połączyć część pasażerską z bezpieczną przestrzenią do zabaw, co pozwoli na komfortowe podróżowanie z maluchami.

No cóż, może tylko z łezką w oku można wspomnieć czasy wagonów z otwieranymi oknami, przez które można wystawić głowę i pożegnać się podczas odjazdu, czy popatrzeć podczas dłuższego postoju na harmider panujący na stacji.

Nastolatek z Polski nagrodzony przez NASA za zdjęcie Wilczego KsiężycaPolsat News
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas