Nie trzeba stać w korkach jak w Polsce. Wystarczy mobilny wiadukt ASTRA

Szwajcarski Federalny Urząd Dróg zaprezentował nowy modułowy mobilny most wiaduktowy, który umożliwia przejazd bezpośrednio nad odcinkami zajętymi przez roboty drogowe, bez potrzeby ich omijania czy stosowania objazdów.

Szwajcarski Federalny Urząd Dróg zaprezentował nowy modułowy mobilny most wiaduktowy, który umożliwia przejazd bezpośrednio nad odcinkami zajętymi przez roboty drogowe, bez potrzeby ich omijania czy stosowania objazdów.
Bez nerwów, korków i niepotrzebnych przestojów. Wystarczy modułowy mobilny wiadukt /Federal Roads Office /domena publiczna

Wiadukt o nazwie ASTRA, bo o nim właśnie mowa, ma ułatwić życie kierowcom i zwiększyć bezpieczeństwo pracowników drogowych. Wstępną wersję systemu przetestowano na odcinku szwajcarskiej autostrady A1 w 2022 r., a obecnie trwają testy nowego ulepszonego modelu. Ta druga wersja została zainstalowana na A1 w kwietniu tego roku i powinna pozostać na tym odcinku do sierpnia.

Na krótko przed planowanym rozpoczęciem robót drogowych strona autostrady, której dotyczy problem, zostaje zamknięta na jeden weekend. Następnie w nocy różne sekcje ASTRY są dostarczane na miejsce ciężarówkami i montowane w celu utworzenia wiaduktu biegnącego przez całą długość obszaru roboczego - rampy na obu końcach wiaduktu umożliwiają płynny wjazd i zjazd pojazdów (na załączonym filmie można zobaczyć, jak obecny prototyp jest konfigurowany i jak sprawuje się w praktyce).

Reklama

Jak działa ASTRA?

I chociaż kierowcy muszą zwolnić do 60 km/h podczas przejeżdżania przez wiadukt, nie muszą wszyscy zjeżdżać na jeden pas czy zatrzymywać się i czekać na swoją kolej w ramach ruchu wahadłowego. Tymczasem pracownicy drogowi mogą zabrać się za zrywanie i wymianę nawierzchni w przestrzeni pod wiaduktem - nie tylko nie muszą się martwić, że zostaną potrąceni przez przejeżdżające samochody, ale są również chronieni przed słońcem i deszczem. 

Ponadto, ponieważ ich prace drogowe nie zatrzymują ruchu w ciągu dnia (choć nieco go spowalniają), można zaplanować pracę w ciągu dnia, zamiast pracować na nocnych zmianach. Ponieważ pod wiaduktem nie ma wystarczającej ilości miejsca dla wysokich pojazdów budowlanych, takich jak betoniarki, stosowany jest dodatkowy "pas logistyczny" na poziomie gruntu, biegnący wzdłuż konstrukcji. W zależności od scenariusza pas ten może być istniejącym pasem mijania drogi lub jej poboczem.

Remont dróg bez korków

Po zakończeniu prac cały wiadukt jest hydraulicznie podnoszony o 10 cm, a następnie przesuwany po drodze na napędzanych silnikiem kołach, aby pokryć następny odcinek drogi - sterowanie odbywa się za pomocą pilota, a proces ten można powtarzać wielokrotnie, aż do zakończenia prac. 

W obecnej formie most ASTRA ma 257 m długości, 7,57 m szerokości i 4,65 m wysokości. Obszar roboczy pod nim ma 100 m długości, 5,1 m szerokości i 3,1 m wysokości. Do procesu montażu/rozbiórki potrzeba 16 ciężarówek z naczepami niskopodwoziowymi, które wykonują łącznie 45 przejazdów w celu transportu wszystkich elementów konstrukcyjnych na miejsce pracy i z miejsca pracy. Potrzebne są również trzy dźwigi i dwa 14-osobowe zespoły montażowe.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: wiadukt | autostrada
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama