Powstał LiDAR wielkości palca. Nadchodzi rewolucja w pojazdach autonomicznych

Niecały rok temu informowaliśmy, że byli inżynierowie Samsunga stworzyli najmniejszy LiDAR w historii, który mierzył dosłownie 3.81 x 3.81 centymetra, a już doczekali się godnego konkurenta, czyli urządzenia o wielkości palca.

LiDAR to bez wątpienia przyszłość samochodów autonomicznych, ale nie tylko, bo warto pamiętać, że ten służy do mapowania otoczenia i wykrywania przeszkód, ale i umożliwia wygenerowanie dodatkowego wirtualnego ekranu dotykowego w dowolnym miejscu za pomocą urządzenia wyposażonego w stosowną technologię.

Niestety, duży rozmiar tego typu urządzeń sprawia, że nawet samochody korzystają z nich stosunkowo rzadko, nie wspominając już o takich sprzętach jak smartfony, laptopy, tablety, komputery czy nawet telewizory. Pewien przełom nastąpił w ubiegłym roku za sprawą Glamos, czyli małego LiDAR opracowanego przez byłych inżynierów Samsunga z firmy CoreDAR, a teraz do akcji wkracza kolejny miniaturowy model.

Reklama

A mowa o nanofotonicznej (dział nauki zajmujący się zachowania światła w nanoskali) technologii LiDAR opracowanej przez zespół badawczy POSTECH, który właśnie podzielił się swoimi wynikami w Nature Nanotechnology. Możemy tam przeczytać, że ten ultraprecyzyjny LiDAR może być stosowany nie tylko w samochodach autonomicznych, ale i inteligentnych robotach, dronach, kamerach panoramicznych 3D, platformach rozszerzonej rzeczywistości czy telewizji przemysłowej.

Co więcej, ma wielkość palca, podczas gdy najwyższej klasy mechaniczne systemy LiDAR stosowane na dachach autonomicznych pojazdów mają wielkość co najmniej dwóch pięści złożonych razem i kosztują dziesiątki tysięcy dolarów, a do tego wymagają ładowania, które pochłania ogromne ilości energii i rodzi problemy związane z odprowadzaniem ciepła. 

Poza tym, naukowcy wyjaśnili, w jaki sposób nanofotonika może zrewolucjonizować systemy LiDAR i to na wielu aspektach - od podstawowych zasad pomiaru LiDAR do najnowszych ultraszybkich i ultraprecyzyjnych nanofotonicznych metod pomiarowych i nanofotonicznych urządzeń, jak metapowierzchnie, solitonowe grzebienie optyczne i optyczne falowody. - Obecnie zespół badawczy prowadzi kolejne badania, żeby opracować ultralekkie bazujące na metapowierzchniach złożone systemy LiDAR. Jeśli te badania się powiodą, możemy spodziewać się produkcji ultraszybkich i ultraprecyzyjnych systemów LiDAR w przystępnej cenie - tłumaczy profesor Junsuk Rho.

Źródło: GeekWeek.pl/phys.org / Fot. phys.org

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy