Scania rozpoczęła testy ciężarówek pokrytych panelami słonecznymi

Podczas gdy inni duzi producenci ciężarówek skłaniają się w stronę ogniw paliwowych i pojazdów elektrycznych z olbrzymimi akumulatorami, szwedzkie przedsiębiorstwo wybiera zupełnie inne rozwiązanie.

Scania rozpoczęła testy ciężarówek pokrytych panelami słonecznymi
Scania rozpoczęła testy ciężarówek pokrytych panelami słonecznymiGeekweek

Scania postanowiła poeksperymentować z możliwością hybrydowych ciężarówek z panelami słonecznymi - oczywiście te ostatnie nie będą w stanie zasilać pojazdu na całej trasie, ani nawet nie zbliżą się do tego wyniku, ale koncern wierzy, że taki zabieg pozwoli na oszczędności w zakresie paliwa na poziomie 5-20%, w zależności od warunków panujących na drodze. Warto tu wspomnieć, że podobny projekt widzieliśmy już w 2017 roku, kiedy to Dethleffs zaprezentowało pomysł na przyczepę/mobilny dom pokrytą panelami słonecznymi, ale Scania ma nadzieję przekuć ten pomysł w gotowy i wydajny produkt, którym zainteresuje potencjalnych klientów.

Wracając do samej ciężarówki, jej przyczepa ma długość 18 metrów, co przekłada się na 140 m2 pokrytych panelami słonecznymi, bo mowa zarówno o bokach, jak i dachu. A żeby udowodnić swoje poważne podejście do tej idei, Koncern znalazł już nawet partnera, który pomoże przetestować to rozwiązanie w praktyce. Ernst Express, czyli szwedzka firma zajmująca się dostawami, połączy naczepę z hybrydowym ciągnikiem hybrydowym Scania i sprawdzi, jak taka kombinacja spisuje się podczas codziennych aktywności.

To już zresztą nie pierwszy raz, kiedy firmy współpracują, bo wcześniej widzieliśmy je wspólnie w akcji podczas projektu elektrycznej autostrady w 2016 roku - teraz dołączą do nich również odpowiadające za panele Midsummer, dostawca energii Dalakraft i Uppsala University, a niezbędne środki dostarczy wsparcie rządowe dla innowacji. Jak informuje Scania, wczesne szacunki przedtestowe zakładają, że panele słoneczne pozwolą zaoszczędzić 5-10% paliwa w szwedzkich warunkach w okresie od wiosny do jesieni. Firma uczciwie przyznaje bowiem, że lokalna zima nie dostarcza wystarczająco promieni słonecznych, żeby czerpać zyski z paneli słonecznych, ale jednocześnie wskazuje, że w bardziej nasłonecznionych miejscach ogólne oszczędności mogą być znacznie wyższe - szacunki dla Hiszpanii wynoszą już na przykład 10-20% oszczędności paliwa.

Źródło: GeekWeek.pl/

Geekweek
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas