Potrzebujesz auta hybrydowego do miasta? Poznaj wszystkie jego zalety!

Auto hybrydowe to doskonałe rozwiązanie do miasta. Dlaczego? Jakie są największe zalety auta hybrydowego? Na jaki model się zdecydować? I wreszcie – kto powinien wziąć pod uwagę jego zakup? Odpowiadamy!

Samochód hybrydowy - co to takiego?

Samochód hybrydowy jest czymś w rodzaju pomostu pomiędzy klasycznymi samochodami o napędzie spalinowym a całkowicie elektrycznymi. Samochody hybrydowe różnią się od siebie konstrukcyjnie, dlatego jedne korzystają z silnika elektrycznego w większym, inne w mniejszym stopniu. Wszystkie samochody hybrydowe łączy jedno - w każdej hybrydzie znaleźć można silnik spalinowy, elektryczny oraz akumulator trakcyjny, który może być ładowany z zewnątrz za pomocą ładowarki, samoczynnie podczas hamowania i jazdy oraz na oba te sposoby. Silnik elektryczny samochodu hybrydowego korzysta ze zgromadzonej w ten sposób energii, wykorzystując ją zarówno do poprawy osiągów, jak i do zmniejszenia zużycia paliwa.

Nowoczesne samochody hybrydowe konstruuje się w taki sposób, aby w jak największym stopniu korzystały z napędu elektrycznego. Najbardziej wydajne z nich - np. hybrydowe Toyoty mogą przez nawet 80 procent czasu jazdy w mieście korzystać wyłącznie z trybu elektrycznego, nie emitując przez cały ten czas żadnych spalin i bez doładowywania baterii z zewnętrznych źródeł.

Wiele osób zastanawia się, jak działa silnik hybrydowy. Pierwsze, co trzeba sprostować, to fakt, auta te nie są napędzane silnikiem hybrydowym, lecz napędem hybrydowym, czyli układem silników elektrycznych i jednostki spalinowej, które ze sobą współpracują.

Samochód hybrydowy - co to takiego? Odpowiedź na to pytanie jest całkiem prosta. To samochód, w którym współpracuje silnik elektryczny i spalinowy. Jednak rodzajów hybryd jest na rynku kilka i oferują one różny stopień elektryfikacji. Wśród aut hybrydowych wyróżnić można mikrohybrydy, samochody mild hybrid, hybrydy szeregowe, hybrydy szeregowo-równoległe, czyli pełne hybrydy oraz hybrydy plug-in, które również dzielą się na dwa rodzaje. Najbardziej zaawansowane i oferujące najwięcej zalet, wynikających z połączenia napędów spalinowego i elektrycznego są pełne hybrydy oraz bazujące na nich hybrydy typu plug-in, które mogą poruszać się w trybie elektrycznym lub hybrydowym (elektryczno-spalinowym). Hybrydy plug-in, które oferują wyłącznie jazdę w trybie elektrycznym lub spalinowym, przynoszą mniej korzyści. Jak zatem działa samochód hybrydowy i jakie rodzaje hybryd można spotkać?

Samochody mikrohybrydowe

Mikrohybryda to samochód spalinowy, w którym niewielki silnik elektryczny nie napędza samochodu. Jest to coś w rodzaju konwencjonalnego auta ze wzmocnionym systemem Start&Stop. Napęd w całości pochodzi z silnika spalinowego, natomiast silnik elektryczny służy głównie do rekuperacji, czyli odzyskiwania energii podczas zwalniania i hamowania oraz pracuje jako rozrusznik. Energia elektryczna gromadzona jest w niewielkim akumulatorze trakcyjnym.

Miękkie hybrydy

Miękka hybryda (mild hybrid) to samochód, w którym silnik elektryczny wspomaga moto spalinowy w napędzaniu samochodu. Nie ma on jednak na tyle dużej mocy, aby napędzać auto samodzielnie. Służy jedynie do wsparcia napędu spalinowego np. podczas przyspieszania. W samochodzie hybrydowym typu mild hybrid służy on także do odzyskiwania energii podczas hamowania i zwalniania, która gromadzona jest w akumulatorze trakcyjnym i ponownie wykorzystywana do napędu. Silnik elektryczny w tego typu samochodzie hybrydowym działa także jako rozrusznik, alternator oraz generator energii elektrycznej. Zazwyczaj jest także podstawowym elementem systemu Start&Stop.

Szeregowe napędy hybrydowe

Hybryda szeregowa to auto hybrydowe, które napędzane jest wyłącznie silnikiem elektrycznym. Napęd spalinowy pełni wyłącznie rolę generatora energii elektrycznej, która zasila jednostkę elektryczną bezpośrednio lub trafia do akumulatora trakcyjnego i służy później do napędzania silnika elektrycznego. 

Pełne hybrydy

Pełna hybryda to samochód hybrydowy, w którym napęd może być realizowany za pomocą silnika spalinowego lub silnika elektrycznego, lub obu jednocześnie. Napęd ten jest najwydajniejszym wydaniem napędu hybrydowego - pełna hybryda może poruszać się wyłącznie na silniku elektrycznym nawet przez 80% czasu jazdy po mieście bez energii pobranej z zewnętrznej sieci. Wystarczy tylko system odzyskiwania energii z hamowania i optymalizacji pracy silnika, która polega na utrzymywaniu silnika spalinowego w najbardziej wydajnym zakresie obrotów i przetwarzanie nadwyżek jego mocy na prąd. Pełna hybryda przynosi korzyści zarówno w mieście, jak i poza miastem i na autostradzie, gdyż silnik elektryczny nie tylko może samodzielnie napędzać samochód, ale także wspomagać motor benzynowy podczas ruszania i przyspieszania, a w czasie spokojnej jazdy silnik spalinowy często się wyłącza, gdy tylko kierowca puści pedał gazu.

Liderem i prekursorem hybryd oraz producentem, który stoi za popularyzacją samochodów hybrydowych, jest Toyota. To właśnie Toyota jest marką, która większości ludzi na świecie jako pierwsza przychodzi na myśl, kiedy słyszą słowo hybryda. Hybrydowe auta Toyoty wykorzystują dwa silniki elektryczne, bardzo wydajny silnik spalinowy oraz przekładnię planetarną - kluczowy element, dzięki któremu hybrydy Toyoty są tak oszczędne i wydajne. Rozdziela ona energię w dwóch kierunkach - napędzając samochód hybrydowy oraz kierując ją do akumulatora trakcyjnego, w zależności od aktualnego trybu jazdy czy zapotrzebowania. Przekładnia pełni także rolę skrzyni biegów, a jednocześnie sumuje moment obrotowy pochodzący z każdego rodzaju napędu, i to w dowolnie wybranej przez komputer konfiguracji, zawsze optymalnie dobranej do potrzeb kierowcy czy warunków jazdy.

Pierwszy z silników elektrycznych służy do napędzania samochodu hybrydowego. Drugi z nich pełni rolę rozrusznika, alternatora i generatora energii elektrycznej. Służy on również do rekuperacji, czyli odzyskiwania energii podczas zwalniania i hamowania.

Co trzeba wiedzieć o samochodach hybrydowych?

Samochód hybrydowy ze względu na to, że w dużej mierze korzysta z energii elektrycznej oraz odzyskuje energię przy każdym hamowaniu i zwalnianiu, zużywa dużo mniej paliwa niż samochody spalinowe. Oszczędności są wyraźnie widoczne przy każdej wizycie na stacji paliw. Jest to poziom w zasadzie nieosiągalny dla nawet najbardziej oszczędnych samochodów z klasycznym napędem spalinowym. Odpowiadając zatem na pytanie: czy warto kupić hybrydę, od razu można odpowiedzieć - tak, i to zdecydowanie.

Auto hybrydowe zadowala się naprawdę symbolicznymi ilościami paliwa. Toyota Prius zużywa na przykład średnio zaledwie od 3,4 do 3,6 litra paliwa na 100 kilometrów (wg WLTP). Jeszcze oszczędniejsze są pełne hybrydy z układem plug-in, czyli takie, które dodatkowo można ładować z gniazdka elektrycznego czy ładowarek dla samochodów elektrycznych. Toyota Prius Plug-in Hybrid średnio zużywa od 1,3 l paliwa na 100 kilometrów, a w trybie hybrydowym, czyli bez przełączania na tryb czysto elektryczny - od 4,5 l/100 km.

Warto podkreślić, że samochód hybrydowy szczególnie chętnie pokazuje swoje oszczędne oblicze w warunkach miejskich. Zasięg czysto elektryczny hybryd plug-in to często ok. 50 kilometrów, czyli tyle, ile dziennie pokonuje przeciętny kierowca. Oznacza to, że jeśli nie przekroczymy tego dystansu, a przed wyjazdem akumulator naładowany jest do pełna, spalanie wyniesie zero litrów paliwa na 100 km.

Ładowanie samochody hybrydowego w mieście

Wiele osób zadaje sobie również pytanie: jak ładować akumulator hybrydowy. Odpowiedź jest bardzo prosta. Większości hybryd w ogóle nie trzeba ładować, wystarczy zatankować auto na stacji paliw, dokładnie tak samo, jak samochód z klasycznym silnikiem spalinowym. Różnica jest o tyle istotna, że hybryda spala o wiele mniej paliwa, więc przejeżdżając ten sam dystans, hybrydę tankować będziemy rzadziej. Jedyne samochody hybrydowe, które można ładować, i warto to robić, bo zadowalają się wtedy naprawdę znikomymi ilościami paliwa, to hybrydy plug-in. Posiadają one dokładnie takie same złącza do ładowania, jak samochody elektryczne. Ładować można je więc na stacjach ładowania lub ze zwykłego domowego gniazdka, np. podczas nocnego postoju. Takie całonocne ładowanie wystarczy, aby ich akumulatory uzupełnić w pełnym zakresie. Toyota Prius Plug-in Hybrid ładuje się na przykład w zaledwie od 2 do 3 godzin, co zapewnia jej całkowicie elektryczny zasięg nawet do 50 kilometrów.

Klasyczny samochód hybrydowy również może być bardzo oszczędny. Nowa hybrydowa Toyota Yaris średnio spala od 3,8 litra paliwa na 100 km (wg WLTP), ale w warunkach miejskich może poruszać się nawet przez 80 procent czasu jazdy, co oznacza, że sprawny kierowca hybrydy spalić może jeszcze nieco mniej. Warto przy tym pamiętać, że w przypadku klasycznego samochodu hybrydowego zasięg nie jest problemem, bo nie trzeba go ładować - wystarczy podjechać na stację benzynową.

Największe zalety samochodów hybrydowych Efekty zastosowania pełnego napędu hybrydowego najlepiej widać w warunkach miejskich. Hybrydy Toyoty mogą przez nawet 80 procent czasu jazdy w mieście korzystać wyłącznie z trybu elektrycznego, nie emitując przez cały ten czas żadnych spalin.

Samochód hybrydowy oprócz oszczędnej jazdy oferuje swojemu użytkownikowi wiele innych zalet. Co ważne dla użytkowników samochodów hybrydowych, technologia ta jest bardzo dobrze sprawdzona i bezawaryjna. Silniki elektryczne są jednymi z najmniej awaryjnych silników na rynku, co wynika z ich prostej, świetnie znanej i dobrze sprawdzonej konstrukcji o niewielkiej liczbie ruchomych części, stosowanej w motoryzacji od przeszło 100 lat. Dodatkowo silnik spalinowy hybrydowego układu napędowego pracuje niemal zawsze w optymalnych dla niego warunkach, co gwarantuje mu naprawdę duże, bezawaryjne przebiegi. W optymalnych warunkach, o które dba system zarządzania energią, pracuje również akumulator trakcyjny, co przekłada się na jego bardzo długą sprawność. W efekcie samochód hybrydowy jest długowieczny.

Jako świetny przykład może posłużyć tutaj Toyota Prius użytkowana jako taksówka, która pokonała bezawaryjnie ponad milion kilometrów. Co warto podkreślić, ten ogromny przebieg hybrydowa Toyota osiągnęła bez awarii, a jedynymi elementami, które wymieniano były podzespoły eksploatacyjne, takie jak klocki czy tarcze hamulcowe. Akumulator trakcyjny tego egzemplarza także nie był regenerowany i po milionie pokonanych kilometrów nadal wykazywał wysoką sprawność.

Auto hybrydowe jest także znacznie bardziej ekologiczne niż klasyczne samochody, cechuje je bowiem nie tylko niższa emisja dwutlenku węgla, lecz także szkodliwych tlenków azotu i cząstek stałych (pyłów PM10 i PM 2.5), które wchodzą w skład smogu. Samochód hybrydowy w znacznie mniejszym stopniu przyczynia się do powstawania smogu także dlatego, że rzadziej wykorzystuje np. hamulce (bo do zwalniania i hamowania w dużej mierze wykorzystuje silnik elektryczny), co przyczynia się do niższej emisji pyłów, które pochodzą właśnie między innymi ze ścierania klocków hamulcowych. Słowem - napęd hybrydowy jest idealny do miasta, niezależnie od tego, czy wykorzystany jest w samochodach do miasta, takich jak Toyota Yaris, kompaktowa Toyota Corolla albo crossover Toyota C-HR Hybrid, czy też w większych autach, jak średniej wielkości SUV Toyota RAV4 Hybrid, duży SUV Toyota Highlander lub auta średniej wielkości - Camry, ikona hybryd, Toyota Prius, albo ładowana z sieci Toyota Prius Plug-in Hybrid.

Samochody hybrydowe Toyoty Toyota nie od dziś kojarzy się z samochodami hybrydowymi. Toyota Prius była pierwszym seryjnie produkowanym autem z napędem hybrydowym i walnie przyczyniła się do jego popularyzacji. Dziś Toyota ma w swojej ofercie wiele ciekawych i bardzo zaawansowanych samochodów hybrydowych, wyposażonych w układ hybrydowy czwartej generacji.

Toyota Yaris Hybird Toyota Yaris Hybrid to hybrydowy samochód segmentu B, którego najnowsza generacja debiutowała jesienią ubiegłego roku. Nowy Yaris posiada wszystkie atuty samochodu o typowo miejskim zacięciu. Jest dynamiczny, wygodny, ma przestronne, wykonane z bardzo dobrych materiałów wnętrze i świetnie się prowadzi, co zawdzięcza m.in. konstrukcji opartej na nowej globalnej platformie Toyoty - TNGA, nisko położonemu środkowi ciężkości oraz napędowi hybrydowemu najnowszej, czwartej generacji.

Hybrydowa Toyota Yaris napędzana jest układem Hybrid Dynamic Force, który wykorzystuje silnik 1.5 o 40-procentowej sprawności. Nowa Toyota Yaris może nawet przez 80% czasu jazdy w mieście korzystać wyłącznie z trybu elektrycznego, nie emitując żadnych spalin. Nowa generacja Yarisa wyposażona jest także seryjnie w najnowszą wersję pakietu bezpieczeństwa Toyota Safety Sense 2.5, który obejmuje między innymi zaawansowany układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów w nocy, inteligentny aktywny tempomat czy system zapobiegający kolizjom na skrzyżowaniach. Ponadto nowy Yaris posiada 8 poduszek powietrznych, w tym jedyną w segmencie dodatkową centralną poduszkę powietrzną dla pasażerów z przodu. Średnie spalanie Toyoty Yaris Hybrid wynosi od 3,8 litra paliwa na 100 kilometrów. Ceny hybrydowej Toyoty Yaris rozpoczynają się od 77 800 złotych.

Toyota C-HR Hybrid Hybrydową Toyotę C-HR zaprojektowano dla ludzi, którzy lubią wyróżniać się stylowym autem. Crossover Toyoty narzucił w segmencie kompaktowych SUV-ów nowe podejście do stylistyki. Toyota C-HR po prostu zwraca na siebie uwagę, i to zarówno na zewnątrz, jak i w środku. Wnętrze tego modelu jest równie stylowe jak cały samochód i wykonane z dbałością o detale.

Model jest wyposażony w sprawdzony hybrydowy układ napędowy, który ogranicza spalanie i zapewnia dynamiczną jazdę. Hybrydowa Toyota C-HR dostępna jest z oszczędnym napędem hybrydowym 1.8 Hybrid 122 KM lub dynamicznym 2.0 Hybrid Dynamic Force 184 KM, spokrewnionym z równie znakomitymi jednostkami napędowymi z modeli RAV4, Camry oraz Yarisa. Toyota C-HR z napędem 1.8 Hybrid średnio spala od 4,9 litra benzyny na 100 kilometrów, natomiast bardzo dynamiczna Toyota C-HR 2.0 Hybrid Dynamic Force niewiele więcej, bo od 5,3 litra paliwa na 100 kilometrów. Ceny hybrydowej Toyoty C-HR rozpoczynają się od 100 300 złotych.

Toyota Corolla Hybrid Kompaktowa Toyota Corolla Hybrid 12. generacji to zupełnie nowy rozdział w historii tego legendarnego modelu Toyoty - najlepiej sprzedającego się samochodu osobowego na świecie. Opracowano ją według nowej koncepcji, która bazuje na wspomnianej już nowej platformie Toyoty TNGA, dzięki której Corolla jest bardzo dynamiczna, bezpieczna, stylowa i świetnie się prowadzi.

Hybrydowa Toyota Corolla, podobnie jak wszystkie modele marki, standardowo jest bardzo bogato wyposażona, m.in. w zaawansowany pakiet bezpieczeństwa Toyota Safety Sense. Toyota Corolla dostępna jest w dwóch wersjach napędu hybrydowego - z ulepszonym układem 1.8 Hybrid 122 KM oraz nowym, dynamicznym 2.0 Hybrid Dynamic Force o mocy 184 KM. Oba napędy gwarantują hybrydowej Toyocie Corolli dobre osiągi i niskie zużycie paliwa. Hybrydowa Toyota Corolla 1.8 Hybrid średnio spala od 4,5 litra paliwa na 100 kilometrów, a Toyota Corolla 2.0 Hybrid Dynamic Force od 4,9 litra paliwa na 100 kilometrów, zapewniając przy tym przyspieszenie do setki od 7,9 s. Ceny hybrydowej Toyoty Corolli rozpoczynają się od 86 600 złotych.

Toyota Prius Toyota Prius to dla wielu osób wręcz synonim samochodu hybrydowego. Aktualna generacja Priusa po raz pierwszy wprowadziła na rynek architekturę TNGA oraz napęd hybrydowy czwartej generacji, oferując jeszcze więcej innowacji, komfortu i przyjemności z jazdy. Inteligentny design Priusa w połączeniu z zaawansowaną technologią przekłada się na dynamiczną jazdę i pewne prowadzenie. Toyota Prius zadowala spalaniem aż o 15% lepszym od jego poprzednika, zużywając średnio od 3,4 litra paliwa na 100 kilometrów. Ceny modelu rozpoczynają się od 120 900 złotych.

Toyota RAV4 Toyota RAV4 to nie tylko najpopularniejszy SUV na świecie, lecz także prekursor całego segmentu SUV-ów z samonośnym nadwoziem. Piąta, najnowsza generacja tego modelu powstała w architekturze TNGA, zyskując bardzo dobre właściwości jezdne za sprawą nisko położonego środka ciężkości, niewielkiej masy, zawieszenia wielowahaczowego z tyłu oraz mocnego i bardzo sztywnego nadwozia.

Hybrydowa Toyota RAV4 dostępna jest z napędem 2.5 Hybrid Dynamic Force, który w wersji 4x2 ma moc 218 KM, a w wersji z napędem na cztery koła generuje 222 KM mocy. Obie wersje wyróżniają się dużą dynamiką i płynnością jazdy. Auto w wersji AWD-i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,1 s. Toyota RAV4 spala średnio od 5,6 litra paliwa na 100 kilometrów w wersji z napędem 4x2 oraz zaledwie od 5,7 litra paliwa na 100 kilometrów w wersji 4x4. Ceny hybrydowej Toyoty RAV4 rozpoczynają się od 125 500 złotych.

Auto hybrydowe - dla kogo?

Samochód hybrydowy, niezależnie od segmentu - czy to miejska, stylowa hybrydowa Toyota Yaris, czy wyróżniająca się spośród crossoverów hybrydowa Toyota C-HR, kompaktowa i wygodna hybrydowa Toyota Corolla hatchback, TS Kombi czy sedan, ikoniczna Toyota Prius, czy rasowy hybrydowy SUV - Toyota RAV4 to świetne samochody zarówno do poruszania się w mieście, jak i w trasę. Hybrydowy układ napędowy gwarantuje wszystkim tym modelom dobrą dynamikę przy zachowaniu oszczędności paliwa. Hybrydowe Toyoty, choć świetnie sprawdzają się także poza miastem, to w warunkach miejskich szczególnie pokazują swoje zalety, w tym niezwykle niskie spalanie. A to dlatego, że właśnie w mieście potrafią nawet przez 80% czasu jazdy w mieście korzystać wyłącznie z trybu elektrycznego - oszczędzając paliwo, nie emitując spalin i dwutlenku węgla. Hybrydy Toyoty to świetne rozwiązanie dla wszystkich, którzy szukają oszczędnych samochodów, szczególnie do jazdy po mieście.

 

.
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy