Zuckerberg o inteligentnych okularach Meta. Przyszłość bez nich może być trudniejsza
Meta konsekwentnie rozwija technologie sztucznej inteligencji, skupiając się zwłaszcza na innowacyjnych okularach wykorzystujących AI. Zdaniem Marka Zuckerberga takie urządzenia wkrótce staną się nieodłącznym elementem codzienności, a ich brak może pogorszyć możliwości poznawcze użytkowników. Mimo wysokich kosztów i strat operacyjnych Meta nie zamierza zwalniać tempa, planując kolejne inwestycje w tej dziedzinie.

Mocne słowa prezesa firmy Meta
Mark Zuckerberg wysunął śmiałą prognozę podczas telekonferencji poświęconej wynikom firmy Meta za drugi kwartał, że osoby, które nie będą używać w przyszłości inteligentnych okularów, mogą mieć "znaczne trudności poznawcze" w porównaniu do użytkowników takiego sprzętu.
Facebook, Instagram i inne aplikacje Mety docierają obecnie do prawie 3,5 mld internautów dziennie, znacząco przekraczając oczekiwania analityków. Firma nie tylko utrzymuje dominację w segmencie mediów społecznościowych, lecz skupia się również na technologiach przyszłości. Meta utworzyła laboratorium, w którym badacze będą pracować nad rozwojem sztucznej inteligencji, a przewodzi nimi Alexander Wang.
Zuckerberg od zawsze był zwolennikiem nowych technologii, jednak teraz jego komentarze zaczęły sugerować, że osoby, które nie będą korzystały z inteligentnych okularów, mogą zostać w tyle. Według niego w przyszłości ludzie będą nosili takie okulary z konieczności.
- Myślę, że w przyszłości, jeśli nie będziesz mieć okularów ze sztuczną inteligencją lub jakiegoś sposobu na interakcję z nią, prawdopodobnie będziesz w niekorzystnej sytuacji poznawczej w porównaniu do innych ludzi - powiedział podczas rozmowy. Podkreślił fakt, że inteligentne okulary staną się głównym interfejsem dla AI, umożliwiającym w przyszłości widzenie, słyszenie i pełną interakcję z cyfrową inteligencją przez cały dzień.
Kolejne próby mimo ciągłych strat
Przychody ze sprzedaży okularów Meta Ray-Ban wzrosły ponad trzykrotnie od zeszłego roku. Zuckerberg twierdzi, że to zasługa stylowego wyglądu i możliwości, które stale są poszerzane i udoskonalane. Dodanie wyświetlacza do okularów zapewni im większą wartość, niezależnie od tego, czy będzie to szersze, holograficzne pole widzenia, czy mniejszy wyświetlacz, dostępny w codziennych modelach AI, jak twierdzi prezes firmy. Mimo to dział Reality Labs firmy Meta, nadzorujący działania w obszarze AR i VR odnotował stratę operacyjną prawie 70 mld dolarów od 2020 roku, a w samym drugim kwartale tego roku - 4,53 mld dolarów.
Możliwości okularów ze sztuczną inteligencją
Debiut inteligentnych okularów Ray-Ban od Mety miał miejsce w 2021 roku, a w czerwcu 2025 roku rozszerzono kolekcję o markę Oakley, wprowadzając linię specjalnych okularów AI dla sportowców.
Okulary pozwalają użytkownikom słuchać muzyki, robić zdjęcia, nagrywać filmy, zadawać pytania sztucznej inteligencji Meta i wiele więcej. Firma planuje wprowadzić na rynek pełnoprawne okulary AR do 2027 roku.
Zuckerberg wierzy w przyszłość, w której inteligencje okulary z wyświetlaczami holograficznymi będą oferować natychmiastowe odpowiedzi i rozpoznawać obiekty na podstawie otoczenia użytkownika.