Brawa dla algorytmu! Odkrył 6 razy więcej galaktyk pierścieniowych niż ludzie

W całym wszechświecie istnieje wiele miliardów galaktyk różnego rodzaju. Ich gąszcz ukazało nam ostatnie pełnokolorowe zdjęcie gromady SMACS 0723 wykonane przez Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba. Naukowa analiza tego jedynego zdjęcia zajęłaby naukowcom kilka dni, o ile nawet nie tygodni, a podobnych fotografii w bazach naukowych jest zdecydowanie więcej. Dlatego badacze skupieni wokół National Astronomy Meeting wpadli na genialny pomysł…

Od pewnego czasu ich głównym zadaniem było poszukiwanie galaktyk pierścieniowych w kosmosie. Są to niezwykle interesujące obiekty, które charakteryzują się jasnym centrum galaktyki oraz pierścieniową otoczką dookoła złożoną z młodych masywnych niebieskich gwiazd. Tego typu obiekty powstają, gdy mniejsza galaktyka zderzy się z większą spiralną.

Nagle wchodzi Zoobot cały na biało...

Aby usprawnić proces poszukiwania kolejnych obiektów, odpowiadających kryteriom, jakie ich interesują, zaangażowali algorytm do pracy. Do jego stworzenia posłużyło ponad 96 milionów kliknięć wykonanych w ciągu ostatniej dekady pracy wolontaryjnej osób zaangażowanych w projekt Galaxy Zoo. Algorytm zyskał nazwę Zoobota, a do jego mocnych stron należy przewidywanie wyborów, jakich dokonaliby ochotnicy, a także rozpoznawanie błędów.

Algorytm ten już teraz przyczynił się do odkrycia 40 000 nowych i rzadkich galaktyk pierścieniowych w kosmosie. To sześć razy więcej od tych, które znano dotychczas. O szczegółach odkrycia jeszcze w tym tygodniu poinformuje dr Mike Walmsley z University of Manchester. Dowiemy się, jak użycie algorytmu mierzyło kształty milionów galaktyk w kosmosie.

Przyszłość okazuje się jeszcze bardziej zaskakująca

Co ciekawe, Zoobot nie powiedział ostatniego zdania. Został zaprojektowany w taki sposób, aby realizować również inne cele naukowe. Podobnie, jak muzyk może nauczyć się obsługi nowego instrumentu szybciej, niż w przypadku pierwszego, Zoobot może łatwo zacząć identyfikować nowe kształty.

Dzięki Zoobotowi ludzie i maszyny współpracują, aby popchnąć naukę astronomii do przodu. Pomagamy innym astronomom rozwiązywać zagadki, o których nigdy nie myśleliśmy. - komentuje dr Walmsley.

Galaktyczne Zoo to projekt, który kończy w tym tygodniu 15 lat i stale jest poddawany innowacjom. Prace prowadzone przez dr Walmsleya, umożliwiają dokonanie nowej generacji odkryć na podstawie nadchodzących przeglądów dużych galaktyk. - dodaje dr Brooke Simmons z University of Lancaster.