Niezwykła transformacja satelity na orbicie. Jest nagranie

NASA opublikowała rewelacyjny materiał filmowy wykonany na orbicie. Pokazuje on transformację satelity SWOT, który ujawni przed nami największe tajemnice ziemskiej atmosfery i oceanów.

Niezwykła transformacja satelity SWOT na orbicie /NASA/JPL /materiały prasowe

Zainteresowanie fanów przemysłu kosmicznego misjami satelitów najczęściej sprowadza się tylko do obserwowania samych startów rakiet. Tymczasem Amerykańska Agencja Kosmiczna postanowiła pokazać, jak wygląda najważniejsza część misji tych urządzeń, gdy już znajdą się na swojej orbicie.

W tym celu, NASA opublikowała materiał filmowy, na którym pokazała moment rozłożenia ogromnych paneli słonecznych i anten komunikacyjnych satelity SWOT (Surface Water and Ocean Topography). Jest to najbardziej dramatyczna część misji, gdyż jeśli proces ten nie zakończy się sukcesem, urządzenie nie będzie mogło wykonywać swoich zadań zgodnie z pierwotnym planem i stanie się bezużyteczne.

Satelita NASA przeszedł transformację na orbicie

W przypadku SWOT tzw. "rozłożenie skrzydeł" w formie paneli fotowoltaicznych przebiegło perfekcyjnie. Na pokładzie satelity znalazł się instrument o nazwie interferometr radarowy pasma Ka (KaRIn). KaRIn nie tylko będzie obserwował i mierzył poziom wody w zbiornikach słodkowodnych Ziemi i oceanach, ale również będzie w stanie dostrzec pojawiające się obiekty w małej skali, takie jak np. wiry, prądy i inne o średnicy mniejszej niż 20 kilometrów.

Urządzenie w trakcie swojej misji pozwoli dokonywać pomiaru poziomu wody w globalnych akwenach na 90% powierzchni naszej planety. Dzięki niemu, nie tylko z niedostępną dotąd precyzją będziemy mogli śledzić zmiany klimatyczne związane z globalnym ociepleniem, ale również przygotować nowe programy ochrony przyrody.

Satelita SWOT pomoże walczyć ze zmianami klimatycznymi

— Amerykańscy i francuscy oceanografowie, hydrologowie i międzynarodowi partnerzy połączyli siły w przygotowaniu tej misji satelitarnej, by wykonać pierwsze globalne badanie wód powierzchniowych Ziemi, obserwować drobne szczegóły topografii powierzchni oceanu i mierzyć zmiany zbiorników wodnych w czasie rzeczywistym — podała w oświadczeniu NASA.

NASA podała, że proces rozkładania dużego masztu i paneli antenowych trwało cztery dni. Rozpoczęło się 18 grudnia i zakończyło 22 grudnia. Ta część misji została uwieczniona przez cztery niestandardowe kamery komercyjne SWOT, które służą inżynierom do obserwowania procesu transformacji urządzenia i śledzenia samego jego otoczenia.

Dowiedz się więcej na temat: NASA