Odkryliśmy aż 24 planety pozasłoneczne z lepszymi warunkami do życia niż na Ziemi

Zespół naukowców z Washington State University (WSU) pod przewodnictwem geobiologa Dirka Schulze-Makucha zidentyfikował ponad 20 egzoplanet, na których może żyć się dużo lepiej niż na naszej.

Bazując na danych pozyskanych w ramach misji Kepler, naukowcy zidentyfikowali konkretnie 24 planety pozasłoneczne, które mogą być lepiej niż Ziemia przystosowane do pojawienia się i ewolucji życia. Ta fascynujące odkrycie, bo nie da się ukryć, że jednym z najbardziej nurtujących pytań współczesnej nauki jest to o formy życie gdziekolwiek poza naszą planetą. I choć wciąż nie znaleźliśmy żadnego bezpośredniego dowodu, to misje poszukiwawcze jak Kepler wniosły wiele do naszej wiedzy o formowaniu systemów planetarnych i dostarczyły badaczom potwierdzenia, że warto myśleć o życiu poza naszym systemem słonecznym inaczej niż tylko w formie spekulacji.

Do tej pory odkryliśmy ponad 4 tysiące egzoplanet, z czego wiele zostało uznanych za nadające się do zamieszkania, chociaż należy pamiętać, że to dość mylący termin. Nie oznacza on bowiem wcale planet, na których możemy wylądować i zacząć nowe życie - oznacza raczej kamieniste twory znajdujący się we właściwym regionie orbitalnym, gdzie temperatura jest odpowiednia do utrzymania wody w formie płynnej na powierzchni, bez jej zamarzania czy zagotowywania. Żeby lepiej uzmysłowić sobie o jakich planetach tutaj mowa, Ziemia oczywiście spełnia te kryteria… tak samo jak Mars czy Wenus.

Dlatego też Washington State University (WSU) postanowiło nieco zmodyfikować swoje wyszukiwanie i wskazać 24 planety pozasłoneczne, które są nie tylko zdolne do zamieszkania, ale i potencjalnie zapewniają lepsze warunki do rozwoju niż Ziemia. Są oddalone o ponad 100 lat świetlnych od Słońca i zostały wybrane spośród innych znajdujących się w bazie Kepler Object of Interest Exoplanet Archive ze względu na swoje możliwości w zakresie pojawienia się i ewolucji życia. Jedną z cech, jaka może wpłynąć na lepsze warunki do życia niż na Ziemi, jest słońce planety - ogólnie przyjęło się, że idealnych kandydatów należy szukać wokół gwiazd typu widmowego G, jak nasze Słońce. Jednakże cykl życia takich gwiazd to 8-10 mld lat, z czego w naszym przypadku 4 mld „poszło” na ewolucję jakichkolwiek innych niż najbardziej podstawowe formy życia.

Dla odmiany, gwiazdy karły typu K, są chłodniejsze i mniejsze niż Słońce, ale ich cykl życia wynosi do 70 mld lat, co daje zdecydowanie więcej czasu na pojawienie się i rozwój form życia. Nie bez znaczenia są również rozmiar i masa planety - Ziemia jest zdolna do zamieszkania przez swoją powierzchnię wystarczającą do aktywności geologicznej, co daje nam ochronne pole magnetyczne i ma wystarczającą grawitację, żeby zachować atmosferę. Zdaniem badaczy, jeśli planeta byłaby tylko 10% większa, miałaby znacznie większą powierzchnię do życia, a temperatura o 5 stopni Celsjusza wyższa gwarantowałaby bioróżnorodność lasów deszczowych na większości planety. I choć żadna z 24 planet nie spełnia wszystkich tych warunków, to jedna ma 4 kluczowe czynniki, więc jest nadzieja.

Źródło: GeekWeek.pl/