Tysiące galaktyk uchwycone na jednym zdjęciu. Niesamowity obraz kosmosu

Zdjęcie zrobione ostatnio przez Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba dowodzi, że wczesny kosmos pękał od mnogości galaktyk i wybuchów formujących się gwiazd. Na zdjęciu uchwycone zostało ponad 45 000 galaktyk, a niektóre z nich są niezwykle wyraźne!

Galaktyki pełne gwiazd

Podstawowym pytaniem, jakie zadają sobie astronomowie od lat, jest to, w jaki sposób powstawały pierwsze gwiazdy i galaktyki. Jeden z największych programów, jakie zostały powzięte w związku z wysłaniem Teleskopu Jamesa Webba w przestrzeń, jest JWST Advanced Deep Extragalactic Survey (JADES). Który skupia się na odkrywaniu, charakteryzowaniu i badaniu odległych, słabych galaktyk.

W ramach tego programu zostało już odkrytych setki galaktyk, które istniały już, gdy wszechświat miał mniej niż 600 milionów lat. Z pomocą Webba badaczom udało się zidentyfikować również galaktyki skrzące się mnóstwem młodych, lśniących gwiazd.

Patrzenie w gwiazdy to patrzenie w przeszłość

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba co chwilę dostarcza nam zdjęć, które raz za razem zapierają dech w piersiach. Na tym widzimy 20 razy więcej galaktyk niż gwiazd, które moglibyśmy zobaczyć w bezchmurną noc swoimi oczami. Każda z tych galaktyk jest kosmiczną wyspą miliarda gwiazd.

W związku z tym, że znajdują się od nas naprawdę daleko, pozwalają nam dowiedzieć się więcej na temat wszechświata w początkach jego istnienia.  Jak każdy wie, patrzenie na gwiazdy, to patrzenie w przeszłość. My jako gatunek ludzki, wiemy naprawdę niewiele na temat tego, w jaki sposób wszechświat rozwijał się początkach swojego istnienia.

Początki wszechświata

Im dalej może dotrzeć oko Teleskopu Webba, tym większe prawdopodobieństwo na znalezienie galaktyk uformowanych już mniej niż 400 milionów lat od początku kosmosu. Jedną z ciekawszych obserwowanych przez zespół JADES galaktyk jest obiekt sprzed 700 milionów lat po Wielkim Wybuchu zawierający galaktykę, która jest 100 razy mniej masywna i bardziej zwarta niż nasza, ale wygląda już na bardzo dojrzałą. Galaktyka rośnie od centrum, rozszerzając się na zewnątrz.

Obszar widoczny na zdjęciu jest znany jako GOODS-South i nie jest przypadkowy. Wcześniej już był badany przez Hubble’a oraz inne teleskopy, jednak dzięki najnowszym urządzeniom możemy podziwiać kolejny poziom szczegółowości tych galaktyk. Wcześniej widoczne były tylko jako jasne smugi, teraz widzimy konkretny kształt danej galaktyki, widzimy wyraźne grupy gwiazd.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba | NASA | Wszechświat | Galaktyka