Czy WhatsApp nas podsłuchuje? Dziwne zachowanie mikrofonu w smartfonach
Niektórzy użytkownicy popularnego komunikatora WhatsApp na telefonach z Androidem zauważyli dość niestandardowe i niepokojące zachowanie mikrofonu swojego smartfona. Ten ma działać nawet wtedy, kiedy nie powinien, co oczywiście budzi wątpliwości na temat tego, co (i kiedy) słyszy nasz telefon czy aplikacja.
Jedną z pierwszych osób, które zdecydowały się poruszyć temat, był Foad Dabiri, inżynier z Twittera, który zauważył problem na swoim telefonie. Umieścił on zrzut ekranu, przedstawiający odczyt aplikacji, które korzystały z mikrofonu w tle (zaznacza, że działo się to nawet wtedy, kiedy spał — widzimy między innymi 14-minutowe włączenie mikrofonu z 4:41 rano).
Takie zachowanie mikrofonu można zauważyć poprzez wskaźnik — zieloną kropkę — która pojawia się na ekranie smartfona (działa to też w przypadku uruchamiania aparatu).
Jak raportuje PiunikaWeb, problem ten ma istnieć od ponad miesiąca. Zdaje się też dotyczyć wielu urządzeń i wersji Androida. Wśród użytkowników raportujących usterkę, widzimy tych używających telefonów Pixel (w przypadku Dabiri był to Pixel 7 Pro), ale i Samsungów.
Czyja to wina? Gdzie jest błąd? Nie wiadomo
Jak twierdzi WhatsApp, do którego rzecz jasna dotarło oburzenie użytkowników, nie jest to problem aplikacji. Na Twitterze komunikatora możemy przeczytać, że podejrzenia padają raczej w stronę Androida. Firmy pracują nad tym, aby jak najszybciej przeanalizować i rozwiązać problem.
Whatsapp zaznacza też, że użytkownicy mają pełną kontrolę dotyczącą ustawień mikrofonu — aplikacja ma go używać tylko wtedy, gdy użytkownik wykonuje połączenie albo przesyła notatkę głosową czy wideo.
Tego typu doniesienia szybko wzbudzają negatywne odczucia internautów. Na Twitterze możemy odnaleźć między innymi reakcję Elona Muska, który w odpowiedzi na doniesienia napisał, że WhatsAppowi nie można ufać. Nie da się ukryć, że takie usterki mogą nadszarpnąć zaufanie użytkowników aplikacji.
Jak sprawdzić, które uprawnienia były wykorzystywane przez aplikacje?
Aby to zrobić na telefonie z Androidem, musimy udać się do Ustawień, następnie odnaleźć sekcję "Bezpieczeństwo i prywatność" i tam "Prywatność". Znajdziemy tu uprawnienia wykorzystywane przez ostatnie 24 godziny dotyczące aparatu, mikrofonu oraz lokalizacji. Możemy też włączyć lub wyłączyć dostęp do mikrofonu, a w menadżerze uprawnień zobaczymy, jakie konkretnie aplikacje mają dostęp (i jaki — np. tylko podczas używania apki czy ciągły) między innymi właśnie do mikrofonu. Listę możemy zmodyfikować według potrzeb.