Wiadomość z tego numeru otrzymają tysiące Polaków. Chodzi o oszustwa SMS

Na telefony Polaków trafiają nowe, dość podejrzanie wyglądające SMS-y. Czy jest się czego bać? Jeśli otrzymaliście wiadomość z numeru +48 669 979 971, to możecie być względnie spokojni. Nie jest to atak oszustów, tylko kampania informacyjna Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości.

Informacja o przeprowadzanej kampanii pojawiła się na stronie internetowej CBZC. Wiadomość SMS oraz maile mają otrzymywać osoby, które wcześniej dostały inne, prosto od oszustów. Poprzednie miały trafić na nasze telefony w okresie od 9 grudnia 2021 roku do 13 stycznia 2022 roku, informując nas o różnych niedopłatach, które należy uregulować. 

Przykładowy SMS brzmiał tak: "Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://4.fo/Inpost-ds......". Niedopłacona przesyłka miała być obsługiwana przez firmę InPost" - była to oczywiście nieprawda. Inny SMS, który mógł pojawić się na naszych telefonach, traktować miał o odłączeniu energii elektrycznej w naszych domach - nadawcą było fałszywe PGE.

Reklama

Tym razem jednak nie piszą do nas oszuści, tylko Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości.

Spokojnie, to tylko kampania informacyjna

Skąd zatem pomysł na wysłanie kolejnych wiadomości, które mogą być mylące czy niepokojące? Powodem jest śledztwo prowadzone przeciwko grupie przestępczej, która tego typu wiadomości wysyłała. Kampania informacyjna ma na celu ustalenie wszystkich osób pokrzywdzonych.

Treść SMS-a, który jest wysyłany w ramach akcji Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, brzmi następująco: 

Wiadomość wysyłana jest bez polskich znaków. To niestety jeden z dwóch aspektów, które mogą sprawiać, że będzie ona nieczytelna lub niewiarygodna. Drugim jest ostatnie zdanie, informujące odbiorcę, gdzie znajdzie szczegóły dotyczące akcji - wiele osób może nie mieć pojęcia, co oznacza skrót CBZC i po prosu nie chcieć zawracać sobie tym głowy w obawie przed kolejnym oszustwem. 

Co zrobić, jeśli padliśmy ofiarą oszustwa?

Jeśli straciliśmy lub znamy kogoś, kto stracił pieniądze w wyniku zareagowania na SMS-y wymagające od nas uregulowanie fałszywych należności, możemy skontaktować się z CBZC. Zrobimy to, dzwoniąc na numer +478356551 (w godzinach 8:00-14:00) lub pisząc maila na adres pp.krakow@cbzc.policja.gov.pl

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: sms | oszustwa smsowe | cyberbezpieczeństwo | policja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy